LAVKARBO – BLØTKAKE GLUTENFRI/SUKKERFRI

 

Dette trenger du:

6 egg
8 ss tagatesse (eller annen søtning)
2 ts vaniljepulver
8 toppede ts johannesbrødkjernemel
2 ts bakepulver

Slik gjør du det:

 Sett ovnen på 175°c
 Skill eggeplommen fra eggehviten
 pisk eggehvitene en liten stund og tilsett søtning.
 pisk dette i minst 5 minutter
 tilsett eggeplommene
 sikt inn bakepulver og Johannesbrødkjernemel

Hell dette over i en springform med bakepapir, stek på nederste rille i ca 25 minutter.
Følg med på kaka og eventuell still ned på gradene, forleng steketiden.

Beklager dårlige bilder! Men kaka er helt magisk å smaker skikkelig bløtkake.

Jeg deler ikke kaka på midten, jeg tar heller sukkerfri jordbærsyltetøy oppå kaka å smører et tykt lag, dekker med krem pisket med litt natreen oppå. Hadde markjordbær usukret fra hagen til pynt, noe som smakte veldig godt.

Jordbær tar seg godt ut til pynt, da jeg ikke kan å pynte kaker 😉 enklere og bedre blir det ikke! Når jeg oppdaget denne kaka lagde jeg den 3 helger på rad.

Ps! Anbefaler ikke å lage dobbel porsjon, endte i katastrofe å måtte kaste alt. Det ble en dyr kake til slutt. Stek heller i 2 omganger for større kake.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg