Lavkarbo Kransekake

Dette trenger du:

250 g mandler
170 g tagatesse
2 eggehviter ( se an eggene)

Slik gjør du det:

Mal mandlene med gammeldags kvern, ikke bruk foodprosessor, pga fettet fra mandlene   legger seg igjen i maskinen og resultatet kan bli dårligere.

Du kan skolde mandlene – ta av skallet.
: kok mandler i vann i ca 5 minutter,
sil av vannet å legg de på et rent kjøkkenhånkle. Klem på mandlene så glir skallet lett av. La mandlene tørke helst til neste dag.

Jeg liker best å bruke mandlene med skallet på, fordi jeg syns smaken blir bedre. Uten skall blir kransekakeringene mørkere.

Denne gangen skoldet jeg halvparten.

Når du har malt mandlene så blander du i tagatesse. Rør godt, mens du tilsetter litt og litt eggehvite. Blir deigen for bløt tilsetter du mer mandelmel. Veldig stor forskjell på størrelsen på eggehvitene.

Kna deigen godt sammen, form den som en klump å legg i kjøleskapet i minst 2-3 timer.

Del opp deigen i biter å rull ut fingertykke pølser.

Smør forma med litt olje.
Du kan strø litt mandelmel på benken om det er vanskelig å rulle deigen i pølser. Vanskelig å jobbe med, men smaken er god.

Ikke så veldig pene, men jeg fikk 8 ringer på denne oppskriften, doble oppskriften hvis du ønsker større kake. Det mangler 1 ring på bildet, fordi jeg spiste en av de før jeg satte den sammen 😉

Stekes på midterste rille på 170°c i ca 10 minutter. Pass på, uskoldet mandelmasse er lysere når den er ferdig enn skoldet.

8 kommentarer

Siste innlegg