Sukkerbrød grunnoppskrift – sukkerfri/glutenfri (lavkarbo)

 

Skulle prøve meg på marsipankake, resultatet ble noe litt annerledes enn det jeg hadde sett for meg, men det smaker helt himmelsk!!

 

Dette trenger du:

3 egg 

3-4 ss tagatesse 

2 ts bakepulver 

4 toppet ts med johannesbrødkjernemel 

 

Slik gjør du det:

Sett ovnen på 175°c over og undervarme.

Skill eggeplommen fra eggehviten, pisk eggehvitene litt før du tilsetter tagatesse.

 

Tilsett en og en eggeplomme å vend forsiktig inn.

 

Sikt inn jbkm og bakepulver og bland godt, men forsiktig.

 

Finn frem en springform på 22 cm, kle den med bakepapir og fyll røra utover. 

Stek på midterste rille i ca 20-25 minutter, pass på at den ikke brenner seg – tagatesse tåler lite varme. 

 

La kaka avkjøles før du tar den ut av forma, det blir en liten kake som mest sannsynlig faller sammen på midten.

Anbefaler å lage dobbel porsjon, men stek i 2 omganger. 

Jeg kokte 400 g fryst jordbær med ca 2 ss tagatesse å avkjølte, fordelte utover bunn nr 1.

Pisket fløte og hadde over 2/3 av jordbæra.

La på bunn nr 2. Som lokk. 

Blandet sammen resten av kremen med rester av jordbæra til en bærkrem.

Satt kaka kjølig til sides å lagde marsipan, hjemmelaget marsipanlokk der du ikke kan bruke maizenna og lign, det var skikkelig vrient.

Kaka ble så skrekkelig den at jeg dagen etter stekte 1 liten bunn til, hadde over marsipanlokket og pyntet med krem. 

Smakte “lukket mandel” skikkelig godt, siden jeg personlig ikke liker valnøtt. 

Oppskriften på marsipan finner du her:

http://m.meglerfru1.blogg.no/1480623628_lavkarbo__marsipan.html

Anbefaler å doble oppskriften på marsipan til lokk. 

Gjestene hos svigermor elsket kaka, trodde nesten ikke at denne var helt uten mel og sukker.

 

Mmmm… 

Johannesbrødkjernemel fås kjøpt hos helsekost. 

 

Lykke til 

4 kommentarer
    1. Wow!! Tidenes kake! Lagde den til 17 mai, beste lavkarbokaken jeg noen gang har smakt!👌🏻🤩🥳 jeg brukte litt mere syltetøy enn deg(rikelig på begge bunnene) å lot den stå over natta. Dekket hele herligheten med ferske jordbær. Bunnen smakte å oppførte seg som sukkerbrød, kun litt «flatere» Denne skal lages flere ganger👏🏽👏🏽

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg