Spiste høykarbo i to dager etter et år med lavkarbo: sjekk ut hva som skjedde!

 

Dette burde dere alle lese, at å sjonglere mellom høykarbo og lavkarbo ikke er bra for kroppen din!

 

 

Bildet til venstre er mandag, bilde til høyre er onsdag. Vekten?? Den samme. Kroppen? To vidt forskjellige. 

Tenkte jeg skulle prøve et eksperiment, hva gjør egentlig stivelse, gluten og sukker med kroppen din når du egentlig ikke spiser det?

Etter 15 måneder på lavkarbo tenkte jeg å prøve ut vanlig mat igjen, av ren nysgjerrighet. 

Min gamle livsstil gjorde meg tjukk og dvask, lavkarbo derimot strammet opp uten trening å hadde en stor helsegivende effekt på kropp og sinn.

Mandag – ren lavkarbomat, spiser som vanlig å kroppen fungerer som den skal. 

Magen er normal, hormonene er stabile, huden er normal og midja viser 71 cm. 

Tirsdag – svigermor ringer å ber inn på middag, hjemmelaget fiskegrateng med makaroni og hvitsaus.. åneei tenkte jeg, det er så godt og barna elsker det. 

Jeg har viljestyrke i massevis, men tenkte skitt au vi prøver. 

Spiste fiskegrateng, poteter og flatbrød til middagen. 

Oppblåst mage, ingen smerter.

Spiste 2 skiver med brød, syltetøy og brunost! Tenk det er sikkert 1 1/2 år siden jeg spiste brunost, når smaken treffer munnen så er jeg i himmelen leeenge.

Så spiste jeg 9 (!!) Kornmokjekser med brunost og smør etterpå, tenkte at når jeg først gjør dette så gjør jeg det skikkelig.

Etterpå var magen som en ballong, struttet ut så mye at den særdeles vide jakken strammet over navlen. 

På vei hjem kjente jeg migrenen var på vei, skjønte det måtte komme. 

Hodet og magen sprengte på, det var ikke godt, takk legen for medisiner!

Selvforskyldt hodepine….. 

Sover dårlig på natten, fryser og svetter om hverandre å føler meg ikke uthvilt i det heletatt på morningen.

Onsdag  – jeg har løs mage, tenker at det er godt å faktisk få gått på do. For tiden går jeg på medisiner som stopper opp magen litt så dette var postitivt. 

Før lavkarbo var jeg forstoppet og oppblåst hele tiden. 

Onsdagen starter bra, men føler meg deppa og irritabel. 

Moren min ber meg ut på tidlig middag, spiser noe av det beste jeg vet – kebabtallerken med salat og chips – ett tonn hvitløksdressing fra Napoli på Stjørdal. 

Velger potet om jeg skal skeie ut. Har aldri skeiet ut så mye som denne gangen.

Det gikk utrolig bra for magen sin del, tenkte at når jeg først har begynt med dette kan jeg fortsette litt til. 

Spiste 2 brødskiver med sukkerfri nugatti og drakk melk senere på kvelden, rester fra mac ‘ n cheese, og en pølse. 

Magen var som en ballong og skikkelig vond. 

Den oppblåste magen fikk meg til å se ut som jeg var gravid i 6. Måned. 

Da tenkte jeg, det er ikke rart at jeg har det så godt på lavkarbo! 

Magen min er ikke oppblåst så fremt at ikke jeg spiser alt for mye sukkerfri sjokolade og kaker, men det er selvforskyldt.

Jeg kjennes tom ut på innsiden, men samtidig stappet, trøtt, irritabel, øm i magen og underlivet.

Kroppen er i ubalanse!

Oppdager at jeg spotter blod, hormonene i kroppen er helt på bærtur, holder jeg meg til lavkarbo har jeg ingen  mellomblødninger.

Hvem faen vil få mens midt i perioden da ??? Ikke jeg i hvert fall. 

Kjenner også følelsen av prikking i ansiktet, som om at jeg skulle ha hatt en allergisk reaksjon.

Jeg har ikke spist noe jeg er allergisk mot, ikke en gang gluten finner man at jeg er allergisk mot. 

Ser i speilet å får rett og slett sjokk!! 

Ser ut som en kjøttkake lagd i hui og hast på et institusjonskjøkken. 

Se her:


Om 2 dager reiser jeg til London, har ikke mye lyst til å reise å se sånn ut… ja for tenk så forfengelig er jeg. 

Kviselignene utslett rundt munnen forbindes med hormonelt og Kviselignene utslett i kinn forbindes med mage/tarm.

Er dette noe du ønsker å gå rundt med? Be my guest. 

Jeg blir helt satt ut av alle bivirkninger jeg får av å velge matvarer som ikke er lavkarbo.
 

Jeg legger meg i normal tid, føler meg helt forferdelig å er stuptrøtt.

Våkner kl 0215 at jeg holder på å kaste opp i senga og magen vrir seg. 

Må stå opp med en gang for at jeg ikke kaster opp i senga. 
 

Varm og kaldsvetter går jeg ned på badet, det kommer begge veier. I 45 minutter midt på natta er jeg på badet.. ( beklager info, men dette er ramme alvor, bokstavelig talt ramme alvor)

 

Får lagt meg etterhvert å sover ekstremt dårlig. Magen er vond, menssmerter fra helvete, tørst av lett dehydrering og generelt føler ubehag. 

06 våkner jeg igjen av det samme, jeg er ikke syk, men jeg har spist meg syk på mat jeg spiste hver dag for 15 måneder siden. 

Samme skjer da, nok en halvtime på badet. 

Sover en liten time til før jeg må stå opp igjen. 

Følelsen jeg sitter med nå er 

 

T o m.

 

Har ikke dårlig samvittighet, men har lært en lekse – du vet godt selv hvorfor lavkarbo er et bedre kosthold enn høykarbo.

Jeg ønsker ikke mageknip, utslett, følelsen av å være deppa, sprengt og uvel.

Jeg ønsker heller ikke å ha ekstra mens å ha hormonell ubalanse.

Dårlig søvn og hetetokt, kaldsvettingen…

Så dette skjer aldri igjen, jeg føler meg helt forferdelig. 

Lavkarbo er kanskje ikke riktig for alle, men for meg er det veien til et bedre liv.

23 kg forvsinner ikke på syv måneder uten trening for moroskyld, kroppen funger ikke sånn. 

Har ingen sykdom som skal tilsi at jeg går ned i vekt heller. 

Så til dere som skeier ut, vil dere virkelig spise dere “dårlig” med vilje? 

Tror dere at det er smart å veksle mellom lav og høykarbo? 

Det kroppen får gjennomgå kan umulig  være sunt, absolutt ikke forenlig med god helse.

Skeier du ut et måltid eller en kveld- kommer det alltid en ny dag med nye muligheter i morgen, ha det i bakhodet. 

Du får veie opp hva som er positivt med lavkarbo og negativt.

Tipper det negative for mange er:

Tungvint på reise

Kan være dyrere 

Savner brød

Savner pizza/pasta 

Osv.

 

Postitivt:

Sover bedre

Mer stabilt blodsukker

“Lettere mage”

Sannsynligvis mindre hormonell 

Ren mat

Mer næringsrik mat

Mindre sjanse for diabetes 2

Stabiliserer vekt

Bedre fordøyelse 

Mer energi 

Osv. 

 

Så konklusjonen min er at enten så spiser man lavkarbo, eller lavkarbo, men tillater seg en potet eller frukt i ny og ned, ellers så holder man seg til vanlig høykarbokost.

Så neste gang fristelsen er for stor, tenk igjennom om det virkelig er verdt det..

Jeg har motstått fristelser i flere måneder, dåp, slektstreff, bryllup, konfirmasjoner, bursdager osv. Jeg har viljestyrke nok til å takke nei å hoppe over. 

Jeg har ikke glutenallergi, men om jeg skeier ut med vilje velger jeg potet fremfor brød og pasta.

Midje torsdag: 81 cm. 

Vekta er fremdeles den samme, men bivirkningen av å skeie ut sånn vises som regel ikke på vekta i det hele tatt eller etter noen dager. 

Sliten etter en natt med mye oppvåkning, vondt i magen og hormonell.

Hadde jeg visst at kroppen skulle reagere så voldsomt hadde jeg kun spist det ene måltidet å kanskje sluppet unna dette. 

Så London kaller, imorgen er det avreise, mens, ballongmage og utslett – kan ikke bli stort bedre enn dette.

 

 

Genseren her… Oh the irony

14 kommentarer
    1. Skremmende lesning! Og kjenner meg godt igjen. Jeg hadde nesten samme opplevelse som deg natt til søndag. Gikk på en kjempesmell og spiste sjokolade på kvelden. Natt til søndag og hele søndag: så syk at jeg trodde jeg var langt og tungt inne i influensahelvete. Hvert eneste ledd i kroppen verket, magen full av menssmerter(er ferdig med mens for flere år siden) frøs og skalv og var helt ute. Var langt fra god på mandag heller, men klarte omsider å komme meg på jobb utpå dagen. Har vert uten karbo siden begynnelsen på november. Dette er så skremmende å oppleve at jeg skal holde meg langt unna dette i fremtiden. Husk dette alle som vil prøve sukker igjen etter å ha vert borte en stund! Det er ikke verd det! Godt at vi har karakter til å komme oss på den rette veien igjen. God tur til London!

    2. Eva: hei Eva. Utrolig kjipt å hør at du også følt og opplevde lignende. Folk tvile på mæ når æ fortelle, dem tru æ har blitt matforgifta. Men selv om det ikke forgiftning i den forstand. Men gluten og sukker har blitt gift i kroppen min dessverre. Vart dausjuk.
      Så flink du e som klare det 😉

    3. Jeg vil tro de fleste hadde blitt dårlig med det kostholdet ett par dager, lavkarbo eller ei. også er det så klart et sjokk for kroppen med et helt annet kosthold etter, spesielt når det ikke skjer gradvis, men med et skikkelig smell sånn som du gjorde. Så ikke rart du ble oppblåst og dårlig. På samme måte ville en på høykarbo blitt styggdårlig om han/hun skulle gått på en så stor smell med usunn lavkarbo-mat sånn plutselig. Selv spiser jeg normalt med karbohydrater, men vet at jeg ville blitt rådårlig om jeg skulle spist så mye usunn mat iløpet av ett par dager, uavhengig av om det var karbohydrater i maten eller ei.. Og jeg har lite fett i maten, så jeg vet at jeg ville blitt kjempe dårlig om jeg plutselig skulle hivd meg på en ekstrem lavkarbo-kosthold. Så det å si at det ene eller andre kostholdet er bedre enn annet blir ganske feil når det kommer til lav- eller høykarbo, men selvfølgelig blir man dårlig av å veksle slik frem og tilbake på sånne type “ekstrem”kosthold.

    4. Det er det som er så rart, etter flere år med lavkarbo, eller jeg vil heller si høyprotein, så skal det kun non dager til med søplemat før kroppen reagerer negativt. Takk for ditt innlegg og artikkel, men du har vel også erfart det at det går een to tre dager så er kroppen tilbake igjen som den var før søplematspisin. Det kalles ikke “børd” det kalles “tarmlim”. Og ikke loff, men “loft” som i luft.

    5. Anonym: kommer med en oppdatering senere ang akkurat det… har levd høykarbo i 3 dager nå. . Spist alt det æ har komme over. Ikke blitt sjuk, ergo… sukker+gluten = bad….
      Men det der e ikke my karbohydrater. Min forrige livsstil va nok doblet med det der..

    6. Unnskyld, men jeg måtte flire litt 🙂
      Kjenner meg veldig godt igjen i bloggen din – så nei, vil ikke påstå du er allergisk mot noe. Kroppen din liker ikke dritten du har fora den med, helt enkelt 🙂
      Det “beste” med slike opplevelser blir at en overhodet ikke repeterer, fordi en føler seg så elendig i dagesvis etterpå at det slettes ikke er verdt det.

    7. Leste dette innlegget i går kveld etter jeg inntok mye karbohydrater på en dag, og ble oppblåst å skikkelig mageknip, å i dag kom mensen på meg og…! Ble litt satt ut da jeg tenkte tilbake på hva jeg leste kvelden før. Så jeg tror på alt du har uttrykket i innlegget over….

    8. Fant innlegget ditt her jeg sitter 2 dager etter sommerfest på jobben og nesten ikke kan fatte at effektene av maten fortsatt henger sånn i! Måtte bare finne ut om noen andre har opplevd lignende. Jeg har levd smartkarbo lenge, men de siste fire ukene minimert karbo-inntaket slik at kosten nok har lignet mest på LCHF kombinert med faste. Brød, pai, kake, sjokolade, potetgull og prosecco ble rett og slett for mye av det gode, selv om jeg ikke overspiste på noen måte. Jeg føler meg rett og slett sjuk på andre dagen. Og nei, det skyldes ikke alkoholen, det ble tre glass vin. Trøtt, slapp, hodepine og vondt i magen. Er for lengst tilbake på «normal» kost, men dette skremmer meg med tanke på å gå på nye fristelser..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg