Lavkarbobriks

 

Gjett om jeg har savnet dette, i det de var ferdige tenkte jeg.. hva i alle dager gjør jeg med den? Som regel spiser jeg bare pålegget.

 

Dette trenger du:

2 1/2 dl linfrø 

3 dl sesamfrø

2 1/2 dl solsikkekjerner/gresskarkjerner

1 1/2 dl mandler 

1 stor ss mykt smør 

6 egg 

3 ts bakepulver 

3 ts salt

2 ss fiberhusk/psyllium

Stor ss fibersirup gold

2 ts natreen flytende  (kan fint bruke annen søtningsmiddel)

200 g cottage cheese/kremost/creme fraiche 

 

 

Slik gjør du det:

Sett ovnen på 200°c og varmluft. 

Knus frø og mandler godt i en food prosessor eller lignende. 

Bland inn resterende ingredienser å smak til. 

Deigen skal være klissete.

Hell deigen i en langpanne med bakepapir, skjær opp i ønsket størrelse såvidt i i gjennom.

 

Pensle med egg å strø på solsikkekjerner/lignende. 

Stek midt i ovnen i ca 20 minutter. Skjær igjennom de oppdelte bitene å avkjøl på rist.

 

Likte den så godt for den var litt søtere enn andre jeg har prøvd. 

Du kan lage egentlig hva som helst med de eller spise som de er med ønsket pålegg. 

Utrolig gode!

 

Bildet øverst har serranoskinke, hvitost, tomater, gul paprika, smør og crispiesalat.

Lag på kvelden – pakk inn i folie å sett kjølig om du trenger ferdig påsmurt til dagen etter.

 

Briksen inneholder 2.8 g karbohydrater pr stk om du har delt opp i 16 stk og brukt samme ingrediensene som jeg. 

Det er stor forskjell på frøene.

Eks sesamfrøene har 0.8 karbohydrater som jeg bruker, mens noen andre kan ha helt oppe i 10. 

Sjekk innholdsfortegnelsen når du handler.

10 kommentarer
    1. Hei😉 nydelige brød😊👌 tru det e bæste æ har smakt😉veit du kor my karbo det e i dem?

    2. Hei kjære deg. Så bloggen din ved en tilfeldighet i helgen..og gjett om jeg kommer til å titte innopm her ofte:-) Du er suuuuperflink! Ble så inspirert. Har lenge tenkt på lavkarbo livsstil for å gå ned i vekt og bli der. Du gav meg kjempemotivasjon. Lurer på en ting, har et barn som ikke tåler melk…vet du hva jeg kan bruke som erstatning istedenfor Cottage Chese? Takke og bukker dersom du kan svare på det:-) hilsen maria

    3. Dette så jo så godt ut. Men deigen ble totalt mislykket – den ble kjempehard og helt umulig og jobbe med og fordele utover stekebrettet. Har fulgt oppskriften nøye – kan det være for mye fiberhusk? Eller hva annet kan jeg ha gjort feil?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg