Når mat er DOP !!

 

Dette kan være meget nyttig for mange av dere, da jeg alltid ramler ut å når jeg først ramler ut er det skikkelig ille..

Det å ha hatt en hard vår med kortison og andre forferdelige medisiner med uhyggelige bivirkninger å legge på seg 5 kg over en helg, å bli fylt opp med vann som pukkelen til en kamel. Gå rett sommerferie med familien med alle de som spiser vanlig kost, sydentur i august med verdens desidert beste all inclusive og opp til flere bryllup i ettertid. Det å falle i høykarbofella en liten stund for å så faste seg ned på brutalt vis å faktisk holde seg der man skal være til den store baketiden før jul kommer….. Julebord og festlige lag. Da kjenner man at det er vanskelig å holde seg unna alle fristelser..  

 

Har hatt store sprekker før, så store at det er helt latterlig forskjell på vekta, men de gangene har det oftest vært mye vann, noe som slipper fort i det du går over på lavkarbo. Men denne gangen er det ikke sånn, har mer eller mindre spist vanlig mat kombinert med lavkarbo siden oktober 2017. 

Jeg er helt desperat, jeg må spise noe hele tiden, å da tyr jeg ofte til lettvinte og usunne løsninger.

 

Begynte på p-sprøyte i september, samtidig som antidepressiva – merket økt matlyst med en gang. Det har vært så ille i perioder at jeg har vurdert å besøke legen min for å finne ut hva i alle dager jeg skal gjøre. Trodde nesten jeg var gravid også fordi magen bare este ut. 

Jeg spiser noe hele tiden fra før, men da er det stort sett mat. Etterpå er det anger, magevondt og er helt tappet for energi….. er det verdt det?? Nei… Absolutt ikke, men å være såpass at jeg starter opp med seriøs lavkarbo igjen ? Nei.. Men startet ny jobb etter 3 år hjemme med egen sykdom og min sønns sykdom. 

3 år ute fra arbeidslivet, å rett i 60% jobb, det merkes på kroppen, lysten og energien. 

 

Jeg har blitt svakere når det gjelds mat, da mine kolleger spiser hveteboller og osteloff hver eneste dag, jeg var flink i starten.

Så kom julen, jeg elsker alt som jeg ikke skal ha, altså det er jo en grunn til at jeg ikke kan fortsette på vanlig kosthold. 

 

Potet er noe av det beste jeg får utrolig nok. Potet med smør, salt, rømme og flatbrød. 

Jeg har også begynt å crave etter risengrynsgrøt, noe jeg egentlig ikke er særlig fan av fra før. Jeg har spist flere kg risgrøt siden midten av desember, å jeg fortsetter å spise enda jeg er mett. Lefser, hveteboller, pizza, chips, potetgull,sjokolade, iskrem, julebakst, knekkebrød, kjeks, brød, ris ++++ Det er ikke rart at kroppen reagerer. 

 

Har jobbet i hele romjulen, vært tom for energi, slapp og ustabilt blodsukker. Men med lavkarbo er faktisk alt mye bedre! 

 

Jeg veide meg sist i slutten av november, da lå vekten på 65 kg, noe som er min “matchvekt.” 

Den vekten der jeg ser friskest ut, føler meg mest vel å ha klær som matcher størrelsen min. 

Idag tidlig 01.01 veide jeg 73 kg (!!!!)  OH YES nå er det nok, jeg har jobbet hardt for å gå ned i vekt, jeg har faktisk vært utrolig flink, men nå er jeg tidenes idiot som faktisk har sløst bort så mye. Fra idag  av skal jeg faste, skylle og rense kroppen, få influensalignende følelse i kroppen på grunn av omstillingen, men jeg nekter å bli tjukk igjen. 

 

Det er faktisk så ille at ingen av mine bukser sett bort fra joggebukser passer mer, jeg har enten gått i kjoler eller pysjbukser denne jula, ikke fordi jeg har lyst, men fordi jeg rett og slett ikke får puste i mine vanlige bukser og jeans. 

 

Føler meg så dvask og ekkel igjen og appelsinhuden over hele meg er tilbake. 

Så 2018 er året jeg skal ha bedre kontroll, jeg er helt desperat etter å spise, det er dop for meg. 

 

En av mine kolleger sa til meg at når jeg sto på bakrommet å spiste et fint rundstykke og dyppet det i frokostsalat at mitt kroppsspråk minnet han om en sex-scene. Veldig komisk, men jeg kunne gitt alt i verden for å kunne spise hva jeg ville uten å bli tykk. 

 

Jeg er ikke sånn som mange andre når de skeier ut, jeg går virkelig all in, tenk om jeg kunne vært såpass at jeg tenkte pytt pytt ny dag i morgen å faktisk holdt det. Avsluttet høykarbolivet med hjemmelaget pizza med 4 oster, non stop, konfekt, risengrynsgrøt, julemarsipan og dumle….. Ja jeg har vært våken halve natten på grunn av mageknip. 

 

 

Jeg ønsker å slippe å sove dårlig å våkne av mageknip og mange dobesøk.

 

Jeg gleder meg til å få energien tilbake! YES I CAN, og YES jeg har klart det mange ganger før.

 

Håper at dere som leser dette lærer av mine feil… jeg har ikke ord for hvor mye jeg angrer meg for at jeg var såpass svak. 

 

Nå gleder jeg meg til å gå ned i vekt å finne igjen den berømte matchvekta. 

Forrige gang hadde jeg faste. 

Fastet ca 20 timer mellom siste og første måltid.  

Det var oftest kun 1 måltid.

 

Her kan du lese mer om min forrige 20-timers faste:

http://m.meglerfru1.blogg.no/1504440930_fra_722__658_kg_under_ei_uke.html

 

Oppdatering (06.01.18)

 

midja mi er på vei tilbake! Det her helt fantastisk. Jeg som skulle faste, men det gikk ikke så bra for bakte på bestilling å når jeg baker og lager mat så smaker jeg på alt. 

uansett ingen faste, gode resultater!

BILDE 1 – Tirsdag

BILDE 2 – Lørdag 

 

10 kommentarer
    1. Hei. Ble både «glad» og trist av å lese innlegget ditt. «Glad» for at det er noen der som har det akkurat som meg, for det var som å lese akkurat min historie. Og da føler jeg meg ikke så alene om skammen og angeren. Trist for at du har det sånn for man føler seg så dritt. Jeg ønsker deg masse lykke til med ny start! Klem fra meg

    2. 💞 Takk for at du deler det vanskelige også! Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. Elsker bloggen din, den er veldig til hjelp for min livsstilsendring 😚⭐👏
      Hvorfor akkurat 20 timer med faste? Det vil jeg også prøve!🤗🤗
      Lykke til videre!🤗💘

    3. Kjenner meg så godt igjen av “mat er dop”
      Føler meg som en støvsuger som suger etter all mat tilgjenglig hjemme på mine verste dager, overspisingen tar ingen ende! Stopper ikke før det er tomt eller så stappa at jeg må legge meg ned….
      Så kommer skyldfølelsen, så ille noen ganger at jeg spyr ut mesteparten av maten igjen….. Jeg forsetter å tvinge ut maten til det ik kommer mer…. Skam følelsen gjør at jeg ik vil be om hjelp, huff! Noe er absolutt galt med meg!
      Har gått ned 40kg og NEKTER også å bli tykk igjen!
      Lykke til og godt nytt år <3

    4. Amen! Jeg er ikke alene! Hadde tenkt å spørre om du kunne skrive et innlegg om dette om det i tilfellet gjaldt deg, men valgte ikke gjøre det for jeg tenkte at det bare var meg som er svak i julen. Men jul var jul og nå er det opp på hesten igjen! Jeg føler meg dritsyk,kroppen takler ikke høykarbo. Veie meg tør jeg ikke. Syden til helgen… tar det som det kommer og håper jeg ikke tar den helt ut. Chips og en kald øl er jo så godt i varmen… godt nytt år og takk for at du deler:))

    5. Jeg kjenner jeg blir inspirert av deg! Begynte selv i går og bruker deg som inspirasjon 🙂 Takk, for at du deler. Både av livet og oppskrifter. Og så blir jeg glad av at du er ærlig. Det er menneskelig å “feile”, og framfor å fortsette å slå seg i hodet så gjør du noe med det! 🙂 Stå på!! Heier på deg!

    6. Been there done that om og om igjen. Senest idag etter enda en vanskelig situasjon hjemme. Har vært superflink i en uke. Får»plukke opp bitene» og sette igang på nytt i morgen. Masse lykke til til deg og meg. Dette klarer vi:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg