Firkløverkake Lavkarbo

 

FIRKLØVERKAKE  

 

Halleluja praise the LORD!!

Dette er den desidert beste kaka jeg noen gang har bakt, å jeg baker gjennomsnittlig 3 ganger i uka. 

Deilig firkløverkake med masse glasur, å så er den faktisk veldig enkel.

Du trenger ikke mikser en gang. 

 

INGREDIENSER

Bunn: 

130 gram tagatesse 

120 gram mandelmel 

130 gram smør/melange

1 teskje salt 

1 teskje bakepulver 

4 spiseskjeer bakekakao

1/2 desiliter kremfløte 

3 egg 

 

Glasur:

50 gram smør/melange

50 gram tagatesse 

130 gram kremfløte 

100 gram sukkerfri hasselnøttsjokolade 

60 gram sukkerfri melkesjokolade 

1 teskje salt 

 

 

1 desiliter kremfløte 

2 ts tagatesse 

Litt vanilje 

 

 

TILBEREDNING 

Bunn: 

Bland sammen alle de tørre ingrediensene så tilsetter du egg og fløte.

Smelt smøret å rør nesten helt inn.  

Viktig for konsistensen at smøret får ligge litt oppå røra.

Stek i en form på omtrent 22 cm.

Midt i ovnen på 180 grader i omtrent 25 minutter. 

Vær obs på så den ikke blir for mye stekt så følg med. 

 

Mens kaka steker lager du glasuren.

Glasur: 

Ha alle ingrediensene i en kjele, varm til kokepunktet. 

Obs! Må ikke kokes. 

Om du ikke har hasselnøttsjokolade tilgjengelig erstatter du med lys Cloetta Sukkerfri å tilsetter hakket hasselnøtter i. 

 

Pisk krem med litt søtning og vanilje.

Når kaka er helt avkjølt deler du den i to, smører krem inni  den ene delen å legger den andre delen over. 

Glasuren må være nokså tykk før du har over kaka, jeg lagde en alt for liten kake så det ble myyyye glasur, men god glasur.

 

I denne kaka brukte jeg melange  i stedet for smør, da melange har en så god saltsmak som er ypperlig i sjokoladekake.

Jeg skal endre innlegget å gjøre det grundigere når jeg får tid, da en følger skal bake til sin 30 årsdag så måtte jeg skynte meg! 

 

 

Her er sjokoladen jeg bruker, merket Sukkerfritt har også lignende: 

10 kommentarer
    1. Åårh, NAM! Denne gleder jeg meg til å prøve! Brukte du ekstra hasselnøtter i glasuren? Og når du skriver litt søtt og søtning i glasuren- mener du da feks stevia dråper? Hva bruker du? Litt ny på dette jeg:-) Tusen takk for fantastisk blogg og masse inspo!!🙏🏻😍

    2. Hei,
      Jeg ser at det er en del karbohydrater i flere typer sukkerfri sjokolade. Hvordan forholder du deg til det? Er det karber i den sjokoladen du bruker?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg