Kickstart lavkarbo

#mammakroppen #lavkarbo #kickstart #lchf #meglerfru1

 

Trenger du å gå ned 4-6 kilo i vekt på en ukes tid før bryllup/ferie eller lignende? 

Eller trenger du rett og slett å sette i gang effektivt fettforbrenningen på lavkarbo??

Dette er ikke noe jeg anbefaler over lang tid, men for en uke er det en fin boost eller kickstart.

 

  1. Faste – det vil si at du skal kun innta vann/kaffe i mellom måltidene, ved en slik kick start faster man gjerne i 18-22 timer. Det første døgnet er verst, drikk nok vann, drikker du for mye kaffe kan angsten ta deg å du blir fort skjelven. 
  2. Salt, ta noen saltkorn på en skje eller lignende for å få i deg litt salt om du føler deg litt slapp/utilpass/hodepine det pleier å hjelpe – drikk rikelig med vann. Vann driver vann.
  3. Spis 1 1/2  godt måltid, jeg spiste det første måltidet rundt 16 med familien, altså middag  – f.eks pulled pork med salat 1 dag, spekemat med agurk/tomat/eggerøre/rømme en annen dag, kyllinglår med smør, ostepølse med salat, jordbær og fløte, osv.  – men spiste ALDRI etter klokken 20. På dag 3 var magemålet mitt minket så mye at jeg ikke følte sult på samme måte som før.
  4. Ketose – ånden min stinket, svetten stinket og andre kroppslukter også 😂 da visste jeg at kroppen min var i effektiv fettforbrenning – det tok 4 dager, da hadde jeg 0 søtsug å da droppet jeg pepsi max også til måltid fordi jeg syns det smakte rart.  Karbohydratene ble såpass lave, med fasting i tillegg at ketosen var på det høyeste. Jeg satt med siste finish av kokeboka for å bli ferdig før ferien å trengte bare (4!!!) Timer søvn de nettene fordi jeg hadde så sykt mye mer energi, migrenen var nesten minimal også.
  5. I starten så var det en ekkel følelse det med såpass høy ketose igjen, for det har jeg ikke hatt siden vektnedgangen i 2017 etter sydenturen da jeg la på meg alt for mye, men når kroppen venner seg til følelsen er det fantastisk. Det verste er at man glemmer å spise, man kjenner ikke sult!! Så man spiser rett og slett fordi man vet man trenger næring.
  6. Spiste stort sett under 10 karbohydrater hele uka, bortsett fra den ene dagen vi var borte på middag for da spiste vi ostepølse med 5 karbohydrater pr 100 gram pølse og jordbær. Bare det å gå fra å må ha søtt hver dag til å ikke kjenne søtsug i det heletatt er magisk. 
  7. Ta magnesium om du også som meg sliter med leggkramper, det er effektivt å jeg kan ikke være uten – anbefaler de fra matvarebutikker. 
  8. Drikk vann – ha alltid med deg en vannflaske. Ja jeg maser angående vannet, men det er utrolig viktig. 

Om noe er usikkert på det med faste kan du lese litt her:

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Motivasjonen min for denne uka var at vi skulle reise til Bulgaria på ferie, jeg er enda 10 kg for tung – men det jobbes det med utover sensommeren og høsten. 

 

Utrolig nok gikk jeg opp bare 2 kg etter 3 dager med masse fyfymat. Så jeg klarte meg bra 🙂

 

5 kommentarer
    1. Ser du skriver f.eks 1 1/2 posjon. Hva er en posjon? Hadde vært supert med en godt beskrevet ukesmeny med antall gram osv slik som du har gjort tidligere 🙂

    2. Hei
      Jeg så kokeboken din hos min datter i julen og der var det utrolig mye bra. Har akkurat nå bestilt den og gleder meg. Hun hadde også et lite julehefte fra 2017. Lurte på om det går an å få tak i.
      Fin blogg du har.👍🏻

      Hilsen Unni Amble

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg