Jeg gir f… i ditt kosthold, hvorfor bryr du deg om mitt????

 

Føler meg full av energi og  elsker kostholdet mitt. So mind your own business………

 

Det er en sak nesten hver dag, at ” Herregud spiser du lavkarbo?!? – Det er jo farlig, enn alt fettet?? – tenk på årene dine, det kan umulig være bra for deg. Man må jo ha sukker, sukker, sukker fandens sukker.

 

Dere som alltid skal legge dere borti hva JEG spiser, jeg legger søren meg ikke borti hva dere spiser. 

Tenk for å unngå frekke kommentarer må man pakke det pent inn å si at man har allergi….

Faktisk så har jeg et barn på 2 år, han spiser under 20 karbohydrater daglig, ånei ikke fordi jeg ønsker det, men fordi det er medisinen hans. 

Medisinsk behandling av bl.a. epilepsi – nå dere gjør narr av maten min, gjør dere også narr av gutten min. Det er akkurat slik jeg føler det.

Skal ikke gå så dypt inn på sykdommen til gutten min, men hjernen hans får ikke nok sukker til å utvikles normalt og optimalt så streng lavkarbo er det eneste medisinen for dette. Denne “dietten” funker både på epilepsien og for den andre sykdommen.

Denne kosten er faktisk så viktig for han at hvis han ikke spiser dette  kan hjernen hans stanse og utvikle seg å i verste fall bli psykisk utviklingshemmede.

Hjernen hans får ikke nok sukker, det vil si at hjernen har 2 porter der energi kommer inn.

Den ene porten fører inn glukose, mens den andre fører inn ketoner. 

I hans tilfelle er den porten til glukose  (vanlig kosthold) defekt, så det vil da si at han får ikke nok energi. 

Lavkarbo derimot, der du tar bort mange matvarer som vanligvis folk flest spiser, fører ketoner inn som er kroppens andre energikilde. 

Jeg må forsvare både meg selv og gutten min flere ganger i uka omtrent, om jeg kommer i snakk med folk.

Jeg spiser lavkarbo av eget ønske, men jeg har helseproblemer som er nesten borte pga denne fantastiske kosten. 

Fett på lavkarbo er ikke farlig, det du med et “normalt” kosthold spiser derimot. 

Høyt inntak av karbohydrater i form av f.eks sukker og mye fett er oppskriften på farlig.

Lavkarbo reduseres det betraktelig med karbohydrater, å har fett som energikilde. 

Ikke skyld på fettet for hva sukkeret har gjort!

Jeg skal komme tilbake med mer info om den andre sykdommen til gutten min senere – så skal jeg forklare grundigere hva det er og hvorfor lavkarbo er medisinen og redningen hans. 

Jeg sliter meg ut for å lage mat som er tilnærmet vanlig for at gutten min skal leve så normalt som mulig, det er veldig vanskelig å lage ting som f.eks pasta da for man bruker ikke mel, korn osv i det hele tatt. 

Man må veie opp mat med karbohydrater i for hvert måltid, lage mat slik at han også får spise som de andre. Det er omtrent 140 måltider pr mnd som er nøye gjennomtenkt.

Så neste gang dere kommer med spydige kommentarer om lavkarbo så tenk over at det faktisk ikke alltid er selvvalgt, det er medisin for mange, det forebygger diabetes, hjelper mot bipolar lidelse, det gir et stabilt blodsukker og mindre svingninger i humøret, det hjelper ofte folk mot migrene, leddsmerter, pcos og fordøyelses! 

Så tenk deg litt om før du kommenterer, tipper ingen kommenterer de kiloene med sukker du spiser i året heller. 

8 kommentarer
    1. Jeg tror nok at folk legger seg borti ditt kosthold fordi du blogger om det. Er man offentlig om private ting vil folk som regel uttrykke sin mening om ting og saker du skriver om i bloggen din. Det er faktisk helt naturlig. Jeg legger ikke ut om mitt kosthold noe sted, jeg får kun kommentarer en gang i blant om at jeg ikke bør spise slik mat eller så mye,rett og slett fordi folk selv ser at jeg er feit. Enkelt og greit. Jeg har selv null peiling på de derre diettene så for meg så får folk spise så mye lavkarbo eller IKKE de bare vil. Bra du jobber hardt for gutten din. Er jo det du skal ha creds for 😊

    2. Stå på meglerfru1!
      Jeg kan mye om ketose og dette er mirakelkur nr 1 for masse!
      Men hjernen trenger glukose. Den stenger ikke en slik port. Utifra de rapporter jeg har lest, er det slik at hvis hjernen ikke får glukose fra eksternt inntak, vil leveren lage mer enn nok glukose direkte! Og av en slik balanse at det er sunt! Stå på! Spre det glade budskap, keto/lav karbo, er helt rått!
      Fett kan være usunt om man spiser av det usunne fettet, for mye av dette. Smør er bedre enn margarin. Kokos olje i stedet for matolje. Osv 🙂 Men fett er vår viktigste makro, så dette er bra! Likte å se noen som kjørte så hardt på dette. Herlig.

    3. STÅ PÅ!: Hei, det e det vi har på en måte lært på SSE, e ikke dessverre helt utlært på det her enda, helt i startfasen. Har et ønske om å lære mer fremover, om akkurat koffer ketose e så bra osv. Sunne fettsyra ja, gikk ikke så dypt inn på det i innlegget da, men null margarin her i huset i hvert fall 🙂

    4. Lisa: Problemet e faktisk dem som ikke veit om d på forhånd, som bare går rett på å pøse på med korr farlig det e osv.. må jo i enkelte situasjona lyg på mæ allergi for at æ ikke gidde å forklar mæ. :/

    5. For ei fantastisk mor du er! Og jeg er imponert over oppskriftene og resultatene her på bloggen 🙂 Jeg begynte med lavkarbo for et år siden og har gått ned 10 kg, det går veldig sakte. Fant din strikte matplan, så nå skal jeg prøve den. Så mye god mat her inne og jeg koser meg når jeg blar igjennom oppskriftene! Tusen takk for inspirasjon! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg