2 åring på lavkarbo..Misunner de som bare kan ta en pose Toro til middag…..

 

Mange sier til meg at jeg må ikke styre på sånn…. på kjøkkenet. 

Jeg må ikke styre med alt, men må styre hver eneste dag for at diettbarnet skal få den maten han trenger. 

Iver lever på strikt lavkarbo – ketogen diett i regi av Spesialsykehuset for Epilepsi. 

Det vil si at alle måltidene som han spiser lages, veies og tenkes nøye igjennom av meg. 

Siden 4.juni har jeg vel lagd 4× måltider daglig til han. 

Alle måltidene som han spiser i barnehagen sender jeg med, vi må alltid vite hvor mye han spiser for at vi skal vite hvor mye karbohydrater han kan få til middag og kveldsmat. 

Å vi må også sørge for at han får i seg nok fett. 

Dette høres sikkert enkelt ut, men hver eneste dag så spiser vi middag fordi jeg ønsker at mine barn skal ha 1 måltid med varmmat daglig. 

Etter jeg begynte å jobbe i november har det vært veldig stressende, da etter lange travle dager på jobb skal vi tilberede mat og en fornuftig sammensatt middag. 

 

Tenk om vi noen ganger har kunnet dratt på restaurant å bestilt en pizza eller lignende.. 

Eller kjøpt Toro-pose med gryterett å kun tilsatt kjøttdeig?

Eller kjøpt en Grandiosa for at vi har lyst t til å gjøre det enkelt. 

Men realiteten er ikke slik å vi må gjøre det beste utav det.

Å leve på 16 karbohydrater i døgnet gjorde jeg i begynnelse når jeg skulle ned i vekt. 

Den følelsen kjente jeg på som horribel, men vi holder gutten stabil å det går overraskende bra. 

Utviklingen hans har hoppet betraktelig, å han er på vei til å ta igjen forsinkelse både motorisk og språklig. 

Det er bare 30 stk i landet som har sykdommen glukosetransportproteindefekt – glut1-mangel så det er ikke noe folk flest har kjennskap til. 

2 åring på Lavkarbo høres feil ut, men i denne settingen er det livsviktig. 

Vi fikk beskjed på sykehuset etter over 6 måneder med kjemping at om de ikke hadde oppdaget dette tidssnok hadde han i verste fall kunnet blitt både fysisk og psykisk utviklingshemmed. 

Hjernen får ikke nok sukker til å utvikles normalt.

 

Ting ser bedre ut nå, epilepsien er også bra så fremt han holder seg frisk.

Så all den jobben med maten hans er verdt hver eneste time på kjøkkenet. 

Motivasjonen min for bloggen og alt er for at han skal få et så tilnærma likt liv som andre fordi om han lever på diett. 

Tenk når han blir eldre, kanskje har vi funnet en løsning på det meste.

 

Eksempel på hvorfor jeg baker er når barnehagen sier de skal ha kjeks på karnevalet, å da må mamma lage kjeks så Iver også kan spise 🙂

16 kommentarer
    1. Så dyktig du er. Jeg tenkte på deg her om dagen faktisk og tenkte at sønnen din sikkert er motivasjonen din mtp alle disse flotte oppskriftene du deler. Det er ikke bare bare vil jeg tro…Jeg liker ikke å lage mat, men nå må jeg jo…Jeg går på lavkarbo og mann og barn skal også ha mat…Må bare da😩😉 Men klapp på skuldra til deg altså!!!😘

    2. Vet om en voksen som også må leve på sånn diett. Vedkommende sa at alt som var favorittmat og godt, var nå forbudt. Det sier vel det meste. Men med tiden blir du ekspert, og da går det kjappere.

    3. Jeg bøyer meg i støvet for sånne mammer som deg. Og bloggen din er utrolig inspirerende. Du er jo helt utrolig som holder og ut kommer opp med så mye bra for både din sønn og oss som leser bloggen din. Tommel opp for supermamma 🙂

    4. Rørende innlegg – synes det er imponerende av deg!
      Flott er det også at du deler mange supre og fristende oppskrifter.
      Stå på <3

    5. Utrolig flott og lese
      Imponerende
      Har to barn selv. Kan du dele litt oppskrifter egnet til barn
      Tips til matpakker ,pålegg osv
      Sukker er jo gift for kroppen
      Men krever god planlegging
      Digger bloggen din
      For en god mamma du er. Lager virkelig mat med hjertet til barnet ditt
      Nydelig

    6. Hei! Jeg er nettop startet på ketogen diett pga ulike sykdommer i samarbeid med Ullevål sykehus. Jeg lurte på om du har noen tips og triks på reise. Jeg må holde meg under 20 gram karbo pr. dag. Har dere da med vekt når dere reiser? Hvis jeg går over blir jeg kjempedårlig

    7. 💖🌸stolt av deg og alt du greier når du vil og må. En god mor som vil det beste for barna og seg selv. Og ei som alltid vil at alle skal ha det godt 🤩🙂💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg