Over ett år siden jeg var under 70 kilo sist, matchvekt her kommer jeg!!

 

 

 

 

 

I august 2017 fikk jeg meg en stor psykisk smell, der jeg rett og slett bare gråt hele tiden. Det var en hverdag preget av mye angst og uro, så ille at fastlegen min satte meg på antidepressiva – Cipralex.  

Etter kort tid oppnådde jeg stor effekt, det funket perfekt på meg og mine problemer, jeg fikk en helt ny hverdag å jeg kom meg ut i jobb igjen også.

Nesten samtidig startet jeg med p-sprøyte for å slippe unna mens, siden jeg har kronisk migrene…

Migrenen er veldig mye verre 1 uke før mens og de første dagene underveis i mens, etter hvert begynte jeg å legge på meg mye, da mener jeg veldig mye. 

Jeg levde fortsatt på lavkarbo, men sprekkene ble større og lengre også, akkurat som at alt ved tankegangen min ble totalt endret.

Jeg ga rett og slett mer faen… Jeg spiste mer mat som jeg absolutt ikke burde å fikk panikk å prøvde alt jeg kunne i perioder på å faste hardt å leve strikt strikt lavkarbo.

Jeg har så klart levd mer lavkarbo enn høykarbo så klart, men så lenge jeg gikk på Cipralex kom jeg ikke i ketose uansett mengde på karbohydrater…. jeg gikk 2 døgn uten annet enn vann å var desperat, jeg hadde ikke utslag en gang på ketostix, noe som er helt merkelig. 

Når man har veid 65-67 kilo i 1,5 år stabilt etter lavkarbostarten å man legger på seg 15 kilo så gjør det noe med psyken, man ble mer deprimert av å legge på seg enn å gå på antidrepessiva. 

Til og med fikk jeg en kommentar: “du slanker andre, men du klarer ikke å slanke deg selv?”….. det var helt jævlig. 

 

Jeg sluttet på p-sprøyte å gikk over til hormonfri prevensjon, å ventet i spenning på at djevelskapet skulle forsvinne fra kroppen, mens jeg forsøkte med ett nytt merke med antidepressiva. Det nye merket Wellbutrin funket ikke i det hele tatt mot mine problemer, da måtte jeg tilbake igjen på Cipralex.

Så prøvde jeg en ny type igjen om en stund som heter Fontex, men den fikk jeg mer migrene av. 

Samtidig som dette var jeg i en utprøvingsperiode av ulike migrenemedisiner, bl.a for høyt blodtrykk, jeg har normalt blodtrykk så det var helt jævlig å gå rundt å kjennes ut som man skulle svime av hele tiden. 

Jeg prøvde meg en periode uten, men nedturen ble verre enn hva den var før jeg startet… men jeg klarte det også, sommeren kom å jeg sprakk mer, spiste mer å jeg la på meg, tok av å la på meg hele sommeren. 

 

Etter sommeren bestemte jeg meg virkelig for å gå inn for å gjøre dette skikkelig, for jeg blir deprimert av å bruke en formue på nye klær, jeg blir deprimert over at jeg gikk opp nesten alt jeg gikk ned bare fordi jeg ikke hadde kontroll. 

 

I slutten av september startet jeg på ny antidepressiva, Efexor, å går på Topimax som forebyggende mot migrene, per nå merker jeg ingen tegn til vektøkning eller søthunger på grunn av det. 

Hold dere unna hormonprevensjon – bruk heller prevensjon uten hormoner om dere sliter med vekta som jeg. 

 

(Tidligere erfaring med kortison, prednisolon – den er forferdelig for kroppen å den kan gjøre til at du ikke går ned i vekt og samme med Sarotex)

 

 

– Jeg faster nesten hver dag, så fremt det ikke er noe spesielt 

– Jeg spiser ikke frokost og lunsj

– Jeg spiser nesten aldri før tidligst klokken 1430

– jeg prøver å unngå å spise etter klokken 2130

-jeg drikker MYE vann uansett tid på døgnet

– jeg spiser mindre porsjoner enn før, magemålet er betraktelig redusert

-jeg koser meg fortsatt å spiser kaker/atkins/sjokoladepuddingen fra Tine f.eks (men det er ikke som dessert men eget måltid) 

– Spiser lett mat på kvelden  

– Spiser alt fra spekemat og lett mat til vafler med nugatti zero og masse smør. 

 

TIPS 

Om du ønsker å gå ned noen kilo å faste med disse punktene er det enkleste å faste leeenge de første dagene, du minsker magemålet ditt også-

Du kan spise når du er sulten, men stopp når du er mett

Spis så ren mat som mulig, dropp  f.eks pølser/fiskekaker/erstatninger/

spis f.eks ren fisk – kylling – kjøtt – lite bearbeidet mat

IKKE vær redd fettet

Du må ha fett for å få i deg nok energi når du fjerner nesten alle karbohydratene

Velg heller rå gulrot/kålrot f.eks i stedet for kokte 

Spis søtt om du har lyst på, men begrense

ha kcal i bakhodet, men du trenger ikke å telle de som på lavkaloridietter

Velg sunne fettkilder som f.eks nøtter (sjekk karboinnhold) oliven, avokado, fet fisk og lignende 

Sørg for å få gått nok på do, jeg personlig går mer ned i vekt når magen fungerer å føler meg lettere i kroppen på et vis når jeg får gått på do. 

Magnesium fra Collett et par ekstra noen kvelder hjelper mot treig mage for min del. 

Bare husk at det er en livsstil dette, ingen quick fix! 

 

Jeg syns det er greit å kjenne på litt sult noen ganger også, jeg elsker å faste på morgenen og formiddagen, jeg har mer energi og mindre hodepine. 

Jeg er dessverre litt fraværende her på grunn av mye som skjer på hjemmefrontren, men etterhvert kommer det en bedre og mer oversiktlig blogg. 

 

Håper dere fikk litt mer svar. 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Hei på deg! Tusen takk for fint innlegg og fantastisk kokebok. Alle kan gå på en smell- livet er ikke alltid like lett.Håper du kommer deg etter hvert. Jeg er ny i dette lavkarbo systemet. Fikk påvist diabetes 1 for 10 år siden.Insulin er et hormon noe som har gitt vektøkning på 20 kg. Etter 1 mnd på lavkarbo er bl.sukker helt stabilt men vekta går ikke ned. Skal prøve det du anbefalte- hoppe over frokost og lunch. Du har inspirert meg lenge og har følgt bloggen din. Har du matkurs? Hvis er jeg interisert. Med hilsen Eli Reitan

    2. Jeg har selv brukt cipralex mot sosial angst, synst det fungerte kjempe bra. Av ulike grunner sluttet jeg med de for flere år siden.
      Jeg har for noen år siden fjernet hele livmoren og livmortappen, men først steriliserte jeg meg etter minste mor. Kjente godt at jeg sluttet med p-piller på migrenen. Fra å gå med flere annfall i uken til å ha det noen ganger i mnd. Etter jeg fjernet livmoren kommer migrene annfall etter stress, lys eller når det har vært periode med stress og så har det roet seg. Uansett betydelig mindre annfall. Og når jeg gikk på lavkarbo så var annfallene mildere også.

    3. Hei☺️ Jeg bare lurer på om dine plager kommer av at du daglig spiser sukkererstatninger? Har du forsøkt deg uten en periode?

    4. Hei! Sterk lesning. Jeg begynte på cipralex januar 2011, og tok null hormonpreparater. Gikk opp 18 kg på 8 mnd. Det var helt forferdelig. Spiste og ga faen. Men det hjalp meg mye de 8 mnd! Bare så himla trist med den vektoppgangen. Det så ut som jeg var en annen, at jeg skulle bli med i en film og fått en ekstra kropp. 😂 Prøver å le av det nå.

    5. Hei 🙂 bare lurte på det er vel ikke bra å faste så lenge ? Jeg går også på lavkarbo og jeg sliter hvis jeg ikke får i meg frokost. Men jeg studerer også og trener mye ! Så tror ikke fasting er noe for meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg