Suksessterte Lavkarbo

Dette trenger du:

Bunn:
7 små/medium  eggehviter
250 gram malte mandler
110 gram Tagatesse 
1 ts bakepulver
2 ss smelta smør

Fyll:

7 små/medium eggeplommer
1 dl Kremfløte
120 g Tagatesse 
150 gram smelta smør
1/2-1 ts vaniljepulver/stang

 

Slik gjør du det:

Sett ovnen på om du 160°c
Skill eggeplommen fra eggehviten, vær obs på at om det kommer bare bittelitt plomme med eggehviten blir ikke eggehviten stiv. Pisk eggehvitene stive og tilsett søtning.  Pisk en stund til før du vender forsiktig inn malte mandler og tilsetter bakepulver og smeltet smør. Ha røra over i ei springform med bakepapir. Stek kaka på nederste rille i ca 30 minutter.

Smelt smør i en kjele for seg selv – avkjøles.
Ha eggeplommer, søtning, vaniljepulver og kremfløte i en annen kjele, rør hele tiden(!!) Varmes forsiktig på svak varme til kokepunktet. Veldig viktig å passe på denne. Når du nærmer deg kokepunktet vil det begynne å tykne litt. Bland i smøret i eggeblandingen, rør godt om å sett kjølig. Anbefaler å røre i kjelen av og til.

 

 

Har laget denne kaken mange ganger til mange forskjellige anledninger, den er helt himmelsk på lavkarbo. ✌

 

 

28 kommentarer
    1. JEG ER IKKE SINNSYK
      Fordi:
      – jeg stalker ikke andre
      – jeg klager ikke på andre anonymt
      – jeg sliter ikke med å gjøre mine arbeidsoppgaver
      -jeg sliter ikke med å gjøre andre oppgaver i livet
      .jeg har aldri vært deprimert
      -jeg har aldri hatt en psykisk lidelse
      -jeg hører ikke stemmer
      -jeg ser ikke syner
      -jeg har ingen tvangstanker
      -jeg har ingen tvungne handlinger
      -jeg har ikke masse tankespinn
      -jeg har en klar tankegang
      -jeg er ikke rastløs
      -jeg er ikke urolig
      -jeg har ikke overdrevne tanker om meg selv
      -jeg er rolig
      -jeg lyver ikke
      -jeg har empati med andre
      -jeg har et lett og lyst sinn
      -jeg tror ikke det verste om andre mennesker
      -jeg liker å jobbe
      -jeg liker å slite
      -jeg når mine mål og måltall i arbeidslivet
      -jeg lærer lett
      -jeg liker utfordringer
      -jeg liker kompliserte saker
      -jeg jobber svært selvstendig
      -jeg er effektiv
      .jeg tar raske beslutninger
      -jeg er ikke redd for å ta beslutninger
      -jeg liker å hjelpe folk
      -jeg liker å trene
      -jeg liker å danse
      -jeg liker å ta i litt
      -jeg liker å lage mat
      -jeg liker å pynte meg
      -jeg liker å være ute i naturen
      -jeg har aldri brukt dop
      -jeg misbruker ikke alkohol
      -jeg forholder meg til lover og regler

    2. bakte denne kaken i dag 🙂 knallgod, kjenner ikke forskjell på “vanlig” og denne, eneste jeg gjør anneledes, jeg rører smøret hvitt i mixer å har i eggeblandingen når den er avkjølt. Takk for god oppskrift, den beste jeg har smakt av lavkarbo suksess kake .

    3. Veit du om ein kan servere denne kaka med tagatesse til nokon med diabetes?
      Eller må ein bruke eit anna søtningsmiddel?
      Må ein male mandlane?
      Har berre foodprosessor.

    4. Heia! Lagde kaka i dag og den var himmelsk 😍😍 Ser du skriver det er 19 k i hele kaka, men når jeg legger den inn i Lifesum så skyter karbohydratene i været 😓 Vet du hva det kan skyldes…?

    5. Jeg får opp at 250 gr mandler er 33,5 gr karbohydrater. Når du skriver 19 karbohydrater, mener du 19 gram eller totalt 19 karbohydrater?? Er i ketose så litt redd for å ødelegge…

    6. Heisann , dette såg veldig bra ut. Hvor lenge steker du dei , viss du lager dei i muffins , og på hvor mange grader da ?
      Mvh Synnøve

    7. Tagatesse inneholder 79,8 g karbohydrater pr. 100 g ifølge Sunkost. Da blir karboinnholdet 200 g bare på Tagatessen. Forstår ikke hvordan kaken da inneholder 19 g karbohydrater ?

      1. For å fortsette på hva det står på sunkost så står det også at 39,9 gram er polyoler. Dette kan du trekke fra. Og da blir det plutselig halvparten av karbohydratene på 78,8.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg