SITRONKAKE – GLUTENFRI/SUKKERFRI (Lavkarbo)

Hadde sitron liggende som jeg tenkte jeg burde gjøre noe med, å diverse i skapet som jeg kunne prøve å mikse opp til noe godt til helga, så det ble sitronkake 💛 skikkelig god ble den også! Hadde nok blitt bedre om jeg hadde hatt sukrinmelis til glasuren.

Dette trenger du:

Bunn:
4 egg ( 2 hele og 2 plommer)
1,5 dl søtning  ( alt etter søtningsgrad)
150 g smør ( mykt)
1,5 dl mandelmel
1 dl kokosmel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljepulver
4 ss sitronsaft
1 dl fløte ( se an konsistens pga kokosmelet  trekker til seg mye fuktighet)
Revet sitronskall

Glasur:
200 g kremost naturell
50 g søtning
Noen dråper sitron
Litt vaniljepulver

Slik gjør du det:

1. Pisk det myke smøret, revet sitronskall og søtning til en luftig blanding.

2. Tilsett ett og ett egg/plommene i smørblandingen og sitronsaft.

3. Bland alt det tørre – og tilsett fløten forsiktig sammen med det tørre i røra. Røra skal være ganske grøtete i konsistensen.

4. Stek på 175°c i ca 40-45 minutter.

5. Glasuren lages ved at du blander kremosten med søtning, sitronsaft og vaniljepulver.

Opprinnelig glasur er med sukrinmelis, sitronsaft og gul konditorfarge 💛

4 kommentarer
    1. Hei!
      Lager denne kaken i går, men den ble så utrolig ryen og gikk veldig mye i stykker🤔 Bruker du vanlig mandelmel og kokosmel eller fettredusert? Jeg brukte vanlig mandelmel og fettredusert kokosmel.

    2. Jeg har laget denne kaken,og den gikk helt i stykker da jeg snudde den ut av formen. Både kaka og ostekremen smakte veldig godt. Skulle jeg latt kaka bli kald i formen? Jeg har tenkt å spise den som en «smulekake». Og jeg har tenkt å bake en til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg