FLØTEKARAMELLER – SUKKERFRI (Lavkarbo)

En av mine favoritter <3

 

Dette trenger du:

100 g fibersirup gold

60 g fibersirup clear

50 g smør

1 1/2 dl kremfløte

3 ss tagatesse/annen søtning

1/2 ts vaniljepulver (kan sløyfes)

 

Slik gjør du det:

Bland alt sammen i en bolle som tåler høy varme, bruker selv en fra Tupperware som er egnet til mikro.

– Still inn på middels temperatur og begynn med 8 minutter i mikrobølgeovnen.

– Stopp mikroen litt av og til å rør godt, sjekk konsistensen.

– Desto lengre tid desto hardere karameller. Laget i dag på 9 minutter, myke fløtekarameller.

– Du kan også koke karamellen i en kjele, men det tar mye lengre tid og man må røre mye.

– Tilsett smør, fløte, sirup og søtning i kjelen, og smelt på middels varme. Tilsett resten av ingrediensene. Rør jevnlig til karamellen får en gylden fin farge og riktig konsistens.  Du må sikkert beregne minst 30 minutter koketid.

– For å finne ut om karamellen er ferdigkokt kan du dryppe litt i ett glass med vann, skiller den seg så er den ikke klar enda, men om den er en fast klump er den ferdig. Her også er det desto lengre koketid desto hardere konsistens.

 

Liker karamellene søte og myke, jeg bruker ekte vaniljepulver for bedre smak.

 

#julebakst #karameller #lavkarbo

 

 

7 kommentarer
    1. Hei.
      Hvor kan jeg finne disse tingene?
      * fibersirup gold
      * fibersirup clear
      * tagatesse/annen søtning
      Lyst å prøve lage 😊

    2. Laget disse til Jul å de er super gode 🙂
      Skal nå lage dem til Påsken så jeg å har noe å koz meg med 🙂
      Tusen takk for mange god oppskrifter. Du har vært til stor hjelp for meg 🙂
      Hilsen Målfrid

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg