Hvordan lykkes med lavkarbo

Mange tenker sikkert at lavkarbo innebærer å spise egg og bacon 24/7 for det er det “de har hørt om”, kyllingfilet og brokkoli annahver dag. Ikke det at det ikke er godt, men heller det at det finnes et hav av muligheter på lavkarbo, men det gjelder å finne en livsstil man kan leve med å ikke føle at man må ditt og må datt.

 

For å lykkes trenger man riktig innstilling, det er så viktig å være motivert for å legge om kostholdet. 

Det handler om at man skal få energi fra fett å ikke karbohydrater. Enkelt og greit kutte ut de tingene som er fulle av stivelse og sukker som ikke kroppen din har godt av. 

Det vi alle sammen her sikkert har hørt hele livet er at fett er farlig, men fett kombinert med sukker er litt uheldig.

Et ordtak for lavkarbo er “don’t blame the fat for what the sugar did”

Er faktisk noe i det, kroppen trenger ikke nødvendigvis hvetemel, ris, poteter og sukker. 

Kroppen trenger ren og sunn mat i form av karbohydrater fra grønnsaker. Noen velger å ikke spise meieriprodukter på grunn av bl.a melkesukkeret gir høy blodsukkerstigning, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å avgjøre hvilken variant man skal spise. 

Når du skal lage deg mat, gjør det enkelt! Har du lyst på kjøttdeig og spagetti så lager du det, bare på lavkarbovis. Enten du velger å lage av Squash eller om du velger soyapasta, så lenge du ikke faller i høykarbofella. Jeg personlig elsker lavkarbopasta. Oppskriften finner du her:

http://m.meglerfru1.blogg.no/1476355036_lavkarbopasta.html

Jeg ønsket å prøve lavkarbo først og fremst fordi jeg hadde store mageproblemer, irritabel tarm/mye forstoppelser osv. Etter 8 dager på lavkarbo var faktisk alle problemene borte! Helt utrolig, i begynnelsen var kroppen helt på bærtur, å trodde jeg skulle bli syk når som helst. Influensalignende symptomer, ingen energi og alt var på bånn. Plutselig skjedde det noe, kroppen hadde blitt forvandlet til en “lett” og fin kropp, mer energi og bedre fordøyelse. 

Hadde leggkramper å begynte på magnesium, det var virkelig redningen. 

Jeg tror det at mange hopper av lavkarbo på grunn av den tunge starten som er nokså vanlig. Kroppen omstiller seg fra å forbrenne karbohydrater til å forbrenne fett. 

 

Første 8 dagene mistet jeg 4.5 utrolige kilo… det gjør virkelig noe med motivasjonen. Siden vekta rørte seg med en gang klarte jeg psykisk å innstille meg på at det her var bra. Spiste under 20 karbohydrater å brukte appen lifesum i begynnelsen, var veldig nøye på hva jeg spiste å leste i minuttersvis bak på innholdsfortegnelsen på ting på butikken før jeg kjøpte det. Spiste ikke kunstig søtning og lignene før 2.5 mnd. 

10 kg! Første delmål… hadde allerede lyktes, med lavkarbo. Nå 1 år og 1 mnd etterpå har jeg fortsatt lavkarbo som livsstil. 

Gikk ned 23 kg på 7 mnd. 26.7% av kroppsvekten forsvant. Så utrolig deilig!!

Kunsten å leve på lavkarbo er å spise variert, god mat er viktig. Improvisasjon også! Lager og prøver meg frem på oppskriftene selv, å har laget enormt med god mat siste året på en helt annen måte enn før. 

Tenk enkelt! Å tenk på det du kan spise i stedet for å tenke på det du ikke kan spise. 

Har du en sprekk så skit au, ny dag i morgen, ikke heng deg opp i det. 

Anbefaler de som sliter med migrenehelvete at hvis fristelsene blir for stor så hold dere for guds skyld unna sukker… det er en stor trigger til meg. Spiste en del siste dagene i jula, har aldri hatt så heftig migreneanfall.

 

Hold ut, bruk tiden på å la kroppen få omstille seg, spis til du er mett, spis salt om du føler deg litt sliten og uggen. 

Ren mat er aldri feil, du får også et mer bevisst forhold til hva du spiser og hva maten spiser inneholder. 

Her en liste over matvarer jeg handler :

http://m.meglerfru1.blogg.no/1485161542_lavkarboliste__matvar.html

Drikk masse vann, det er også viktig!

 

4 kommentarer
    1. Jeg går selv på lavkarbo, og tenker nå at dette er en livsstil og ikke en diett der jeg er ferdig etter for eksempel etter 10 kg ned. Jeg føler meg veldig vel med lavkarbo, selv om jeg sjeier ut en gang i ny og ne. Jeg bare tenker at jeg fortsetter med lavkarbo, selv om jeg har gått på en smell 🙂

    2. Hjalmfrid: lavkarbo er helt fantastisk for meg også på mange mulige måter. Savner vanlig mat ofte, hvis jeg sprekker angrer jeg meg voldsomt etterpå. Men ny dag kommer etterpå å at man fortsetter å ikke faller helt ut, det er det vikigste.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg