Marsipankake Lavkarbo

 

Mmmm, hjemmelaget marsipan er så godt, det ble marsipan til farsdagen idag.  ♡

 

Dette trenger du:

Bunn:

6 egg 

8 ss tagatesse 

8 ts Johannesbrødkjernemel

2 ss mandelmel 

 

Fyll:

100 g bringebær 

2 ss tagatesse 

2 dl fløte 

 

Marsipan:

2 eggehviter 

1 1/2 dl tagatesse 

Mandelmel

Mandeldråper

 

 

Slik gjør du det:

Pisk eggedosis luftig, rundt 5-10 minutter.

Sikt inn resterende ingrediensene å bland forsiktig inn.

Fordel utover ei form på ca 24 cm. 

Stek på midterste rille i ca 25 minutter på 170 °c.

Når kaka er ferdigstekt skrur du av varmen, setter opp døra å lar kaka stå til avkjøling i ovnen.

 

Mens kaka avkjøles kan du lage fyllet og marsipanen. 

 

Fyll:

Ha 100 g fryst bringebær i en kjele sammen med tagatesse, gi det et kjapt oppkok.

Trekk til sides å avkjøl.

Pisk krem å vend inn den avkjølte bringebæra i kremen å sett til sides.

 

Dynk kaka og spesielt kantene med litt fløte.

 

Marsipan:

Ha tagatesse og eggehvite i en bolle, kok opp litt vann i en kjele å sett til sides –

sett bollen med eggehvite og tagatesse i vannbad slik at tagatessen smelter sammen med eggehviten.

Tilsett mandeldråper om ønskelig, jeg brukte ca 7 dråper.

Ha i mandelmel, nøyaktig hvor mye vet jeg dessverre ikke, prøv deg frem slik at det blir en fast men ikke tørr deig.

Ha marsipanen i plastikk å sett kjølig i noen minutter.

Fordel bringebærkremen på kaka.

 

Finn frem to bakepapir, legg det ene på benken.

Legg marsipanen i en klump midt på bakepapiret å legg det andre oppå marsipanen igjen.

Kjevle tynt å litt større enn selve kaka, ta av det øverste bakepapiret å ha over kaka. 

3 kommentarer
    1. Åh det ser jo så flott ut! Den kaka håper jeg dere virkelig kosa dere med ;). Jeg har allergi mot at ting skal være innviklet og rare ting jeg ikke får tak i – i vanlig butikk….
      Jeg må gå ned en del kilo, så jeg må lese litt om dette med lavkarbo! Men vanskelig når jeg har 4-5 andre her som skal ha mat også. Stå på flinka!
      Ønsker deg en fin fin kveld videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg