Tjukk og lykkelig eller tynn og deprimert??

 

 

Sannheten… Et bilde sier mer enn 1000 ord.

 

 

 

Jeg har i mange år hatt både psykiske og fysiske problemer, men har aldri prøvd ut medisiner, de siste årene er det migerenen som har vært det absolutt største problemet. Våkner hver eneste morgen med hodepine, å som ofte utvikles til migrene. 

Da jeg var 8 måneder gravid fikk jeg blodtrykksfall å besvimte i trappa å brakk ankelen å måtte inn å operere.

Han som skulle sette spinalbedøvelsen klarte opp til flere ganger å bomme, bomme såpass grovt at det er mye av årsaken til hodepinen min den dag i dag snart 3 år i ettertid. 

1 måned etter operasjonen tok jeg planlagt keisersnitt å fikk en ny spinal. 

Spinalhodepine, det er noe av det vondeste jeg har opplevd, men da heldigvis ble den bedre, men daglig hodepine i ettertid.

La om til lavkarbo i januar 2016, i et håp om at jeg var en av de heldige som kunne bli bedre, dessverre er det ikke blitt bedre.

2017 hadde jeg 3 “statuser”, altså migreneperioder som varer mer enn 4 dager. 

Den verste varte i 26 dager, da mener jeg hver eneste dag i nesten 1 mnd. 

Jeg hadde sånn problemer at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre eller hvor jeg skulle gjøre av meg. Fastlegen min ordnet ny medisin, som jeg tok ved 8 timers mellomrom.

Det legen ikke fortalte meg er at jeg ikke skulle ta medisinen sammenhengene. Jeg tok aldri mer enn jeg skulle, for jeg liker i utgangspunktet ikke medisiner, men problemet var at kroppen hadde fått for mye. Jeg var lammet i venstre side av ansiktet, jeg hadde følelse men hele venstre side var nedsunket.

Jeg fikk komme inn på akutttime til en annen lege, fikk skrevet ut prednisolon kortisontabletter. 

Legen ba meg om å ikke lese på pakningsvedlegget, det er faktisk å si til noen ” ikke trykk på den røde knappen.” 

Jeg startet kuren med tabletter for å reverse kroppen å få slutt på migreneanfallet. 

Dagen etter klarte jeg nesten ikke å åpne øynene, jeg var hoven i hele kroppen, migrenen var nøyaktig den samme å jeg hadde over natten økt vekten med 3 kilo. Dette høres mye ut, men var full av vann. 

Jeg skulle ta ut hele kuren, men bivirkningene var så heftige at jeg klarte ikke mer.  Jeg hadde gått opp 7 kilo på 3 dager. (!!!)

 

 

Ble lagt inn på nevrologisk avdeling å så viste det seg at jeg tidligere har hatt en blodpropp, i leggen da som legevakten ikke oppdaget da jeg kom inn med farlig høyt blodtrykk og en kul på størrelse med en bordtennisball i leggen. 

Men det som var redningen her, var kontrastvæska jeg fikk under røntgenundersøkelsen. 

Helt utrolig nok løsnet trykket jeg hadde på venstre side av hodet og migrenen trakk seg sakte men sikkert tilbake. 

Ansiktet mitt hadde endret seg med en gang, utrolig ikke sant? Hvorfor det ble bedre er det ingen som vet. 

 

Startet på for å forebygge migrene, å da begynte vektøkningen igjen, men jeg ville ikke tilbake til smertehelvete med migrenen. 

For første gang på 2 år hadde jeg mine 2 uker uten et eneste migreneanfall takket være. 

Minusene med medisiner er at bivirkningene, jeg merker de med en gang.. Jeg var så sulten hele tiden at jeg ble nesten gal til tider, prøvde virkelig å holde meg unna alt jeg ikke skulle ha men det ble ikke så enkelt som først antatt.

Etter 1,5 måned sluttet jeg med, da virkningen ble dårligere å jeg var tilbake til normalen igjen.

 

Jeg gikk opp mange kilo, klarte å gå ned igjen etter jeg sluttet på, jeg har hørt mange ikke får til å faktisk gå ned i vekt uansett kcal-underskudd eller hva de spiste. En venninne av min mor slet som bare pokkern med å gå ned i vekt, men i det hun byttet medisin skjedde det noe. 

 

Jeg har mer eller mindre klart å holde vekten min hele veien siden jeg nådde min “matchvekt.”

Så begynte jeg i høst med antidepressiva og p-sprøyte, å da begynte det igjen. 

Vekten øker uten at jeg har noen som helst årsak til det, jeg har et enormt søtsug og er konstant sulten, men jeg er flink å det jeg alltid kunne spise før er ikke det samme for kroppen min nå. Har hatt noen planlagte sprekker, men alltid etter sprekk har jeg gått ned alt det jeg gikk opp da med en gang jeg begynte å spise lavkarbo igjen, men ikke denne gangen.

Jeg fikk antidepressiva fordi jeg er ekstremt plaget med høy puls, posttraumatisk stress og angst. Jeg har et mye bedre liv nå enn noen gang før, da kroppen ikke er i høygir mer!! Men birvirkningene ødelegger psyken min, men jeg vil ikke gå tilbake til 100-115 i hvilepuls igjen. 

Jeg har prøvd ulike merker å nå har jeg startet med en type som kan gi mindre bivirkninger, så dette er kanskje noe å tenke på for dere som sliter med vektnedgang at kroppen kanskje ikke responderer like godt til det på grunn av f.eks medisiner. 

 

Jeg er ikke forfengelig i det hele tatt, men det er ekstremt frustrerende å ikke kunne bruke sine klær og det er også ekstremt frustrerende å ikke kan spise det man alltid har spist fordi man reagerer. 

Jeg ønsker å komme tilbake til der jeg var, fordi det var da jeg følte meg mest vel og så sunnest ut!

 

Men det er kanskje bra for andre, for jeg har testet mye forskjellige varianter med lavkarbo, å en ting er jeg glad jeg kan fortsette med å det er meieriprodukter.

Periodisk faste er noe jeg virkelig anbefaler, for det gir bedre energi!  

I skrivende stund er jeg på dag 21 med migrene, tenk om jeg kunne få et medisinfritt liv å kunne levd på Lavkarbo å hatt kontroll over det kroppen får i seg.

 

Jeg kommer aldri til å slutte med Lavkarbo, for dette er min livsstil. Ingen diett. 

9 kommentarer
    1. Hei. Har du prøvd med blodtykksmedisin mot migrene. Det hjalp meg da eg fikk diagnose med såkalt selvmords migrene. Da levde eg på piller, nesespray og sprøyter og no har eg veldig sjelden migrene. Fikk de etter timer hos spesialist.
      Håper du blir bedre.
      Eg går og på antideprisiv pga ptsd og panikk angst.
      Har begynt på lavkarbo og gådd ned 20kg.
      Eg e så glad eg har funnet din blogg den hjelper meg mye. Spesielt på søtsuget.
      Klæm

    2. Hei,
      Takk for at du er så åpen og deler! Du har sikkert prøvd alt og vet ikke om du vil ha flere råd. Men jeg har en kollega som slet veldig med migrene som jevnlig får botox i pannen og på siden av hodet for å lamme migrenen. Ikke sikkert det hjelper på alle typer, men hun har fått et nytt liv etter det. Personlig har jeg det bedre både fysisk og psykisk og mindre hodepine når jeg kutter melkeprodukter. Håper du finner løsningen for deg, så inspirert av din livsstil og du har så mange bra oppskrifter! 🙂

    3. Marianne: hei. Må prøve ut så utrolig my før man settes i kø for Botox.

      Forebyggende medisin og lign. Har prøvd 2 må minst prøve 4 over lang tid. Meieriprodukter og søtning f.eks har æ prøvd å kutta ut. Uten stort hell ://

    4. Hei, jeg slet mye med migrene i mange år og endte opp sykmeldt. Fastlegen skrev ut en haug med medisiner som ikke fungerte. Så ble jeg henvist til Migreneklinikken på Sjølyst og der åpnet det seg en hel ny verden. Jeg kan fortsatt ha migrene iblant, men det er sjeldent og nå har jeg medisiner som fungerer i løpet av en halvtime 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg