Lammeskav i fløtesaus

 

Lammeskav i fløtesaus

Jeg elsker å prøve nye ting, det er bare det å komme på å kjøpe noe annet enn det man vanligvis kjøper.

Det jeg kjøper sjeldent er lam, da jeg syns det smaker kokt ullgenser egentlig, men dette var helt nydelig å faktisk så 

syns høykarbomannen min at det var kjempegodt å spurte etter mer.

INGREDIENSER

300 gram skav av lam (fås kjøpt på Rema 1000)

1/2 gul løk

1 liten gulrot 

Salt 

Pepper

Olje til steking 

Fløtesaus

1 desiliter kremfløte

40 gram naturell kremost

1/2 buljongterning 

1/2 teskje salt 

1/2 teskje pepper 

1/2 teskje karamell (om du har)

Noen dråper sukkerkulør 

TILBEREDNING

Finn frem en stekepanne, tilsett litt olje å varm opp før du tilsetter kjøttet. 

Kutt løk i små biter å tilsett i kjøttet etter en liten stund, så krydrer du lett med salt og pepper.

Skrell en gulrot å skiv i tynne strimler å ha i kjøttet. 

Stek videre på middels varme mens du lager fløtesausen.

 

Fløtesaus

Finn frem en liten kjele, skru på plata på middels varme å tilsett kremost, fløte og buljongterningen.

Rør godt slik at buljongen blir helt oppløst. 

Tilsett deretter salt, pepper og sukkerkulør, (jeg bruker sukkerkulør, det gir en mer delikat farge, men det er jo laget av rent sukker egentlig så i så små mengder som jeg bruker er det innafor for min del.

Smak til, syns du det blir litt salt tilsetter du litt ekstra fløte/vann, kok i et par minutter.

Når kjøttet er gjennomstekt blander du i fløtesausen, å serverer straks. 

Til denne retten passet det utmerket med blomkålmos og smørdampet brokkoli. 

Oppskrift på blomkålmos finner du her : 

http://meglerfru1.blogg.no/1501618479_pastinakk_og_blomklmos.html

Her kan du bytte ut pastinakken med bare blomkål og egget kan sløyfes. 

Vanskelig å få tatt et delikat bilde i farten, men det smaker bedre enn det ser ut 🙂

5 kommentarer

Siste innlegg