Spiseforstyrrelsen ingen snakker om..

Dette er et tema som er lite snakket om, jeg personlig har hatt store problemer med mat hele livet, å det samme har faktisk min mor.

Bare det å bruke mat som terapi, kos, trøst osv…

Det å ikke kunne spise HØYKARBO fordi man pakker i seg alt man kommer over for å så gå sulten en uke…

Det er en grunn til at jeg spiser å lever lavkarbo så godt jeg kan, fordi at nettopp mat og snacks med sukker å mel i er døden for meg og mitt problem.

 

De fleste kan spise et lite kakestykke å ta et par pizzastykker, jeg i perioder spiser 3 pakker med tykklefse, 4 brødskiver, 1 pizza og 18 flatbrød med alt for mye smør….. fordi jeg ikke klarer å styre meg, å stoppe.

Man vet det er feil, magen er mett men man klarer rett og slett ikke å styre seg. 

Det som er med min viljestyrke er at når jeg går all in, går jeg all in.

MEN når jeg først sprekker kommer mine gamle problemer tilbake… Jeg dytter i meg bokstavelig talt alt jeg kommer over, men mandagen etter om dette skjer på en helg så er det superstrikt med fasting å helgas idioti forsvinner lett. 

Men det å leve med at det som er så godt er dop, er vanskelig.

Dette er en type spiseforstyrrelse som mange ikke tenker over at er der.

En kropp på 65 kg som har et normalt magemål klarer fint å spise 2 liter is alene, på en gang…. For å så spise 300 gram sjokolade etterpå. 

Så lenge jeg holder meg til Lavkarbo, noe jeg burde gjøre HELE TIDEN så slipper jeg denne typen overspising og idioti, men det er ikke alltid så lett når man er svak for ting man vet ikke er bra for deg. 

 

Jeg har bestemt meg mange ganger for at når det først er en sprekk, er det en liten en…

Kanskje denne gangen er det nok?

Jeg er overvektig igjen, ikke fordi jeg spiser høykarbo av og til, men fordi at alt er kaputt..

 

Skal ikke bare skylde på medisiner, men de hjelper ikke. 

Jeg sluttet på mine kjære antidepressiver som jeg fikk et helt nytt liv av bare for å teste det med ketose, skrev et innlegg tidligere om at jeg ikke kom i ketose på bl.a Cipralex. 

3 dager etter jeg avsluttet akkurat disse medisinene hadde jeg utslag på ketose for første gang siden september 2017, så det er noe i disse preparatene som hemmer det for min del.

 

Jeg har klart å slanket bort nesten 30% av kroppsvekten før, så det klarer jeg fint igjen, men denne gangen skal jeg ta 1 kakestykke eller pizzastykke å ikke stikke av med hele fatet. 

Til dere som kommenterer 

” Hvorfor går dine følgere ned i vekt, men ikke du selv da?” – Sånne kommentarer kan dere spare dere for, for det er mer enn bare det man ser utad. 

Jeg slanker folk, har jeg fått hørt å syns det er helt topp, men jeg klarer fint å slanke meg selv også, men det er ikke hyggelig med kommentarer om det hele tiden…. nevner ikke navn for jeg kommer aldri til å henge ut folk offentlig, men hold heller kjeft da. 

 

Jeg ønsker at dere som er i samme situasjon å har problemer, søker hjelp. 

Det kan være like vanskelig å leve med overspising som med bulimi for psyken, jeg har ikke hatt bulimi men antar at den spiseforstyrrelsen som folk sjeldent snakker om sliter like på psyken. 

 

Bare å ta seg sammen igjen, å prøve å tenke at man må komme seg videre.

Gjort er gjort å spist er spist, men la det ikke gå for langt. 

 

 

9 kommentarer
    1. Amen!
      Jeg har akkurat samme som deg!
      Vet aaaalt om hvordan man går ned i vekt- gjort det før. Fått et barn- gikk opp. Gikk ned igjen. Fikk et barn til- så opp og nå kjempe med kiloene på nytt. Gir utallige råd til andre- som går ned. Mens jeg selv er overvektig iiiiiigjen… opp og ned- gå på en smell- være strikt. Evig karusell det der! Vil ha sukker hele tiden…men vet hva som skjer da!
      Du er flink- du ser bra ut. Du gjør en helt sinnsykt bra jobb med oppskriftene dine.
      Ikke stopp- vi er mange som elsker alt hva du gjør! Lykke til med sukkerdopet!

    2. Skjønner akkurat hva du mener! Er litt sånn selv på vanlig føde, så snudde om med lavkarbo, går selv også på cipralex og skal slutte med de. Litt av en Berg og dalbane🙈
      Men har ett spørsmål, hvor lenge gikk du på cipralex og hvordan var det å gå av de siste 5mg?

    3. Lena: starta i sept, gikk på dem i 3 mnd – bytta t 2 andre i håp om at de funka på psyken men ikke påvirka vekta. Psyken verre å ingen endring med vekta..begynte igjen pga en real smell uten. Trappa ned over 2 uka å e uten no. Har ikke merka nåkkå på vekta, men ketosen kom tilbake da.

      Psyken snakke vi ikke om, har vel aldri hatt mer angst før

    4. Stå på Christina mor ❤️ Du e vanvittig tøff som snakk om det som på sett å vis e tabu. Eg hei på deg! E din største fan 😉

    5. Veldig bra jobba!!! Fantastiske oppskrifter du har!!! Og jeg kjenner meg igjen i det du sier…akkurat som at nå har jeg skeia ut med en ting, så er det ikke så farlig med resten av dagen heller…ikke bra tankegang, men lettere sagt enn gjort for å si det sånn!!! Godt å høre at det ikke bare er meg…

    6. Et antidepressiva som ikke gir vektoppgang er Wellbutrin. Det virker på en annen måte. Går på de selv, men de funker kanskje ikke så bra på angst i seg selv, hvis det er det du er ute etter.
      Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg har andre problemer (stoffskiftet) som bl.a gjør at vekta nærmest står stille til tider – tross keto og periodisk faste. Og folk dømmer så lett hvis man “ikke får det til”, eller da mener at lavkarbo/ketose ikke “fungerer”, siden de ikke tenker over at det kan være andre årsaker til at kroppen jobber i mot. Og hvis denne kroppen skeier ut et par dager, gud forby, da holder den på vannet i minst en uke etterpå, selv om jeg er streng. Frustrerende. 😛

    7. Sjelden jeg skriver kommentarer på blogger, men dette med overspising var så beskrivende for hvordan mitt forhold er med mat! Jeg kan ha veldig gode perioder hvor jeg spiser bra lenge, men når jeg først sprekker er det liksom ikke nok med bare litt. Det blir kake, godis, potetgull og alt, klarer bare ikke stoppe selvom jeg vet jeg burde. Så da sitter jeg der med litt fryd fordi det er digg, og mye skyldfølelse for at jeg ikke klarer å styre meg. Skulle gitt mye for å ha et normalt forhold til høykarbo mat, for ikke snakke om de som ikke liker godteri og kake!

    8. Det her va akkurat som å les om mæ sjøl🙈 Har gått ned utallige kilo på lavkarbo, men må og hold mæ der for visst ikke kjæms æ te å spis på mæ det æ har tatt av. Om æ skeie ut en dag så må æ liksom bare holde på hele dagen. Ære være dæm som kan ta en kanelbolle te kaffen og that?s it. Om æ gjør det så bli det både den og en god del andre ting ila dagen, og æ kan godt dra på butikken bare for å mate karbotrollet. Spis mæ alltid dødmett og så spis æ litt mer🙈 Har magemål som voksne mannfolk hadd misunt mæ, og spis alt æ kjæm over. Så sitt æ med verdens verste samvittighet når kvelden kjæm.🙄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg