Fløtelakriskarameller Lavkarbo

 

FLØTELAKRISKARAMELLER

O H   M Y  L O R D ..

 

Dette var helt sykt godt, jeg mener dette smaker bedre enn de du kjøper med sukker i butikken.

Tok med smaksprøver på stand på Sunkost om dagen her, de som smakte på var enige om at de var gode.

Endelig deilig lakris, men helt uten lakris.  Utrolig nok.

 

INGREDIENSER

100 gram fibersirup gold
60 gram fibersirup clear
3 spiseskjeer tagatesse søtning
1/2 teskje vaniljepulver
1 1/2 desiliter Kremfløte
50 gram smør

30 gram anisstjerner  (de kan brukes 2 ganger)

TILBEREDNING

Ha smør, tagatesse, kremfløte, vaniljepulver, anisstjernene,

fibersirup clear og fibersirup gold i en plastbolle som tåler høy varme.

Bland dette godt sammen å sett i mikrobølgeovn på svak varme i +/÷ 10 minutter.

Stopp å sjekke konsistens og rør litt underveis.

Det varierer veldig fra mikro til mikro om hvor raskt dette går.

Desto lengre koketid desto fastere karamell. 

 

I min mikro har jeg karamellblandingen på 800 watt i omtrent 10 minutter og

30 sekunder, å da blir de i myk konsistens, men stive nok til at du kan skjære de i i biter.

Når blandingen er ferdigkokt skal den være ganske tykk.

Finn frem ei sil å sil av anisstjernene, ta vare på de å bruk de eventuelt til flere porsjoner.

Jeg brukte de til 2 å det gikk supert.

 

Kle en liten form på omtrent 15×20 cm eller en stor matboks med bakepapir å hell karamellen i,

sett kjølig i noen timer, om du ønsker kan du ha over i porsjonsformer også,

da vil de stivne noe raskere.

Jeg skal sette i gang å bruke rålakrispulver i kveld, så det kommer en oppskrift med det under

for å skaffe anisstjerner var ikke like enkelt som jeg tenkte når jeg skulle lage flere.

4 kommentarer

Siste innlegg