Har bare råd til å gi julegaver til barna for 40 kr, så gledet min far henne overaskende før jul

 

 

 

 

Min far  sitter på jobb en dag og leser Adressa, leser om A som har bare råd til å gi julegaver til barna for 40 kroner til sammen.

A er uføretrydet og bor sammen med sine 2 barn.

I fjor fikk barna julegaver for 10 og 20 kroner.

Dette er vondt å lese for min far, men da bestemte han seg for å gjøre noe ekstra for A og familien til jul.

Min far bor på Flatanger, 23 mil nord vest for Trondheim, han jobber på fiskeoppdrett og elsker naturen, å det den har å by på.

Han er også fantastisk flink til å lage hjemmelaget fiskemat og røyker egen laks, som de aller fleste nesten står i kø for å få en smakebit av.

– Uten å overdrive.

Men det viktigste, han er veldig snill, raus og gavmild.

Før hver jul tar han med seg hjemmelaget fiskekaker, multer, kveite, torsk, sei, røkt laks og m. m  til Trondheim for å gi til sin mor og en annen nær slektning.

 

Denne gangen hentet han meg på Stjørdal for jeg skulle bli med for å hilse på farmor før jul, på vei dit sa han at vi skulle stoppe innom en annen plass på veien.

Da fortalte min far det han hadde lest om A og barna på adressa.no og jeg satt der i baksetet med blanke øyne.

Jeg ble helt satt ut, men samtidig ikke overrasket for slik jeg kjenner faren min så vet jeg hvor snill han er, men bare det å komme på det.

 

Vi fant adressen, men det var ikke lett å finne husnummeret så heldigvis var det en hyggelig og behjelpelig mann i gata der som hjalp oss med å finne frem til riktig rekkehus.

Faren min fant frem en stor pose med hjemmelaget fiskekaker, kveite, røkt laks og m.m å ringte på døra, litt overrasket åpnet A døra.

Min far overleverte posen å fortalte hvorfor han var der, å at han ønsket å glede de med mat til jul.

A’s glede kan ikke beskrives, hun løp inn og viste frem posen og kom tilbake til døren, så ga min far  henne fem hundre kroner så hun kunne kjøpe julegaver til barna, A tok min fars hender og sa Gud velsigne deg.

Dette er en av mine sterkeste opplevelser, jeg har aldri sett en så stor takknemlighet før og har aldri vært stoltere over pappan min heller.

Det min far gjorde er jeg så stolt over at jeg spurte om jeg fikk dele det med dere.

Om du ikke har penger å gi, gi mat, gi omsorg og medmenneskelighet.

Oppfordrer alle til å gi, til deg som ikke har så mye så trenger det ikke å være de store tingene som betyr mest.

Oftest er det omtanken som folk flest setter størst pris på. Har du lite eller ingenting å gi noen fordi du selv har et stramt budsjett, så gi av deg selv♡

Å være et godt menneske blir det aldri for mye av.

9 kommentarer
    1. Vi trenger fler som er som faren din! Veldig trist at uføre får så lite, er man ufør er man syk og det velger man ikke selv, sykdom blir man rammet av. Det han gjorde var veldig bra!

    2. Jeg har smakt den røykalaksen, og kan stå for at den er ett mesterverk!
      For ett hjerte! En far å virkelig være stolt av!

    3. Dette er nydelig historie om empati og gavmildhet. Tenk så godt for den familien å få føle at det er noen som ønsker å gjøre en stor forskjell for de denne julen. Vi er nok skrudd sammen sånn vi nordmenn, at det å være frivillig, og hjelpe andre som ikke har det like godt som de fleste i Norge. Det ligger litt i kulturen vår og jeg håper vi alle kan handle slik som din far. Han hjalp en familie som muligens gruet seg til jul og snudde det til glede og lykke. Tusen takk for at du delte denne historien. Rørende og nydelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg