Kjeks Lavkarbo – Kapteinkjeks

KAPTEINKJEKS

( 25 stk)

Tilberedning: Middel 

Velger å kalle disse Kapteinkjeks fordi de smakte nettopp det med et tykt lag med smør og gräddost!

Skikkelig gode, sprø kjeks uten mye styr og tilberedning. 

Jeg hadde eggehviter til overs etter jeg hadde lagd hjemmelaget iskrem. 

INGREDIENSER

3 store eggehviter 

100 gram mandelmel (ikke fettredusert)

30 gram sesammel 

30 gram sesamfrø

1 stor teskje salt

2 teskjeer tagatesse

1 spiseskje mykt romtemperert smør 

TILBEREDNING 

Sett ovnen på 160 grader.

Skill eggehvitene fra eggeplommene, så blander du  alle ingrediensene sammen untatt smøret. 

Ha det myke smøret på hendene så knar du sammen deigen til en fast deig. 

Finn frem to bakepapir og ei stekeplate. 

Del deigen i 2.

Legg det ene bakepapiret på benken, så legger du den ene deigen midt på bakepapiret, legg deretter det andre bakepapiret over deigen. 

Kjevle deigen så den er omtrent 4 milimeter tynn, blir den for tynn så er det lett at kjeksene brenner seg. (Mine kjeks ble mer velykket når de stekte lengre å var litt tykkere)

Ta av det øverste bakepapiret å stikk ut kjeks med f.eks. pepperkakeformer eller lignende, å fjern deigen i rundt. 

Dette er den vanskeligste delen. 

Stek på miderste rille i omtrent 10 minutter. 

Min ovn er litt treg, så antall minutter varierer veldig fra ovn til ovn. 

Dette er en helt ny oppskrift så har ikke testet oppbevaring. 

( Mens første porsjon steker så kan du ordne klart andre porsjon)

Totalt karboinnhold: 7,9 

3 kommentarer
    1. De ser gode ut, men jeg er skeptisk til så mye salt i den lille porsjonen. Vi , dvs folk flest, ikke jeg ( har for lengst lært meg å bruke lite salt) spiser stort sett for mye salt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg