SNICKERS Lavkarbo

Snickers

Tilberedning: moderat

Tilberedningstid: ca 15 minutter

 

Funksjonellmat.no har Finesse og sukrinsirup, ellers kan det kjøpes hos helsekost.

 

Halleluja! jeg er i himmelen, disse ble så gode at jeg er helt overbevist om at dette er bedre enn noe som er laget med vanlig sukker:)

 

Dette trenger du:

Bunn:
250 gram peanøtter
60 gram sukrinsirup gold

40 gram smør

 

Karamell:
150 gram sukrinsirup gold
3 spiseskjeer Finesse
1/2 teskje vaniljepulver
1 1/2 desiliter kremfløte
50 gram smør

Fyll:
50 gram sukkerfri sjokolade
50 gram hakket peanøtter

Slik gjør du det:

Ha 250 gram peanøtter i en foodprosessor/blender.
Selv bruker jeg foodprosessor til å male det fint sammen.
Varm opp 60 gram sukrinsirup og smør til det bobler.

Trekk av plata, å vend sirupen i peanøttblandingen og tilsett litt salt om ønskelig.
Ha bakepapir i en passende form ( liten brødform eller stor matboks)

Ha smør, Finesse, kremfløte, vaniljepulver, sukrinsirup gold i en plastbolle som tåler høy varme.

Bland dette godt sammen å sett i mikrobølgeovn på svak varme i +/÷ 12 minutter. Stopp å sjekke konsistens og rør litt underveis.

Hvis man skal koke i kjele må man beregne litt tid. Minimum 30 minutter på middels varme, rør av og til. Desto lengre man koker desto hardere konsistens.

Hell karamellen over peanøttbunnen og sett kjølig til karamellen stivner.
Skjær opp i passende biter, smelt sjokoladen i vannbad. Hell smeltet sjokolade over bitene å strø over hakket peanøtter. Sett kjølig igjen en stund til.

 

 

 

 Smelt sjokoladen i vannbad.  VÆR NØYE, bare litt damp eller vann ødelegger sjokoladen å den vil ikke bli flytende.

Hell smeltet sjokolade over, strø på peanøtter å sett kjølig igjen.

 

 

Mmmm.. dette er den beste lavkarbo/sukkerfri-snacksen jeg har smakt !! 😉

Kun 0,4 gram karbohydrater pr bit 🙂

Antall karbo pr stk avhenger selvfølgelig hvor små bitene er 🙂

50 kommentarer
    1. Hei. karamellen skal være tykk ja, hvis du ser etter av bildene på oppskriften ser du hvordan konsistensen på karamellen er når den kommer ut av mikrobølgeovnen og er ferdig. 🙂

    2. Hei! Hvordan får du til at det blir 0,4 karbo per bit? Jeg la inn oppskrifta på min Lifesum-app, og selv ved å tilpasse den til 99 porsjoner (biter), ble det 5,1 karbo per bit.

    3. appen er ikke helt ok, der er bl.a ikke sukkeralkohol trekt fra. æ bruke mørk sjokolade med kun 1 pr 100, peanøtter med 5 pr 100. alt ettersom hvor stor bitene bli det da 🙂

    4. Karamellen min skilte seg når den stivnet. Ble heller ikke helt hard enda den var i mikroen i hvertfall 15 min. Vet du hvorfor det skjer? Må jo koke lenger for å bli stivere, men hvorfor skilte den seg? 🙂

    5. Astrid: vet du, det veit æ dessverre ikke koffer. Da må du ha den lengre i mikro/kjelen. Folk har ikke nevnt det her før å vet den har blitt lagd nånn gang.

    6. Hei igjen 😊 Ikkje meininga å vere “anomym” på forrige post 😬 Tenkte meg at den var “overcooked” ja, men gjorde ingen ting!! Har no sprø daim/snicker snack, som smaker NYYYYDELIG!!! At detter er sukkerfritt!!!! O’Lord 🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Tusen takk for at du deler av alle dine hærligheter!!!! 😘

    7. Hei.
      Hvor mange kalorier er det tilsammen på denne oppskriften? eller pr 100g?
      Kan mann bruke vanlig polly peanutter? 🙂
      Har lavd 1 porsjon og alle i huset elsket den 🙂

    8. Henriette: hei. Veit du æ har aldri regna på kcal. Polly har dessverre massevis av karbo da :/ men om du ikke bryr dæ om karbo så e det selvfølgelig ok. Artig at dåkker likt dem:)

    9. Hei takk for svar 🙂
      Jeg mente selvfølgelig karbohydrater IKKE kalorier. min feil.
      Jeg har lagd nye nå med riktig peanutter 🙂
      men jeg finner ikke ut tot karbs på oppskrifta. sånn at jeg vet ca hvor mye karbs pr bit jeg kutter opp:)))
      dem er rå gode 🙂

    10. hvor har du funnet peanutter til 5gr pr 100???
      jeg har vært overalt på nett og i butikker for å finnr det. men det er ikke å finne :(((

    11. Jeg havnet på 3571kalorier tot på hele oppskriften din. Jeg delte den opp i 20 biter. Det er 178,5kalorier pr bit. Jeg holdt på å si hvordan kan det være sunt på lavkarbo?? Det er faktisk mere kalorier enn i ei vanlig sjokolade plate med sukker i.

    12. Småhysterisk i dag da æ itj fant peanøtter i hylla på Europris, men trur du itj æ fant nån som va gjemt bort en anna plass 😃 No e snickersen ferdig å du kjære mi tid, herre kan æ venn mæ te! 😀 😀

    13. Hei:) høres fntastisk ut denne oppskriften og har lyst til å prøve. Jeg klarer ikke å få tak i fibersirup clear. Kan jeg bytte den ut med noe?

    14. Fy søren disse var bare helt rå🥰beste jeg har smakt på lenge🥰karamellen ble ikke ordentlig tykk noe tips til hvordan få den tykk😱

    15. Tusen takk for en super oppskrift!! 🥰 Har laget de en gang før, i gang med runde nr 2 nå! Favoritten innen lavkarbo-snop 👏😊

    16. Desse her var fantastiske!! Men tror jeg brukte en litt for liten form da det ble uhorvelig mye karameller🙈 og et spm ank karamellen. Hva er svak varme på micro? Jeg stilte den på 360 og ventet i 20 min for da trodde jeg den var tykk nok, men viste sej at den ble veldig «bløt». Smaken var heaven men kunne tenkt mej å fått den litt fastere🤗

    17. Åh, disse var veldig gode. Jeg lagde i dag, men nøttene ble smør så de ble aldri stive. Men de smaker nydelig likevel 😅 har ikke tid til å vente på at karamellen skal bli kald 🤷‍♀️🙈 men er litt redd at jeg kokte den for lenge i mikroen, skulle bare litt og litt til og så whops 😂 men smaken var nydelig, så spørs om jeg ikke skal bare hjemme alle 🙈🙈

    18. Hei.
      Tagatesse er utsolgt i hele landet pga koronaen. Kan jeg bruke Sukrin i stedet, og blir resultatet like bra ?

      Hilsen Trine

    19. Hei! Ælske oppskriftan dine!! Men lurt på det med fibersirup clear. Dæm har jo slutta å selg dein. Så lurt på ka du gjør da, e det nå alternativ liksom?

    20. Fantastisk god. Men eg fikk ikkje karamellen tjukk. Så den rant litt utover når eg delte opp bitene. Da hadde den stått i kjøleskapet i flere timer.

        1. Hvor mange biter pleier du å dele din opp i?
          Har laget den igjenn og da gikk det fint! Knall god:-)

    21. har denne no lagt 2 ganger. Helt ærlig er eg glad den står i fryseren da den ikkje står i sikt! Sinnsykt god! Takk for at du delte denne oppskriften.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg