Vannbakkels glutenfri Lavkarbo

Vannbakkels som smelter i munnen!

Det er så fantastisk med et så bra resultat!

Fikk spørsmål om jeg hadde oppskrift på wienerbrød, det hadde jeg ikke så satte i gang å laget en

form for butterdeig, de ble for tunge selv  med ekstremt tynne lag.

Så tok jeg utgangspunktet i oppskrift med mel, mandelmel i stedet for siden det har en mild smak

og xhantan gum/johannesbrødkjernemel i stedet for psyllium/fiberhusk som er bedre i tyngre bakst.

 

 

Stor porsjon ( 20 stk)

Tilberedning: Middels ( ca. 8 minutter )

Steketid: ca. 40 minutter

 

 

Så dette trenger du:

275 gram vann (2,75 dl)

80 gram smør

 

100 gram mandelmel/skoldet finmalte mandler  (ikke fettredusert)

3 teskjeer johannesbrødkjernemel/2,5 teskjeer xhantan gum.

3 egg

 

Utstyr: Kjøkkenmaskin med kniver eller food prosessor 

Slik gjør du det:

  • Sett stekeovnen på 180 grader og varmluft, finn frem stekeplate, food prosessor og bakepapir
  • Start med å ha vann og smør i en kjele, kok dette opp og ha dette i food prosessoren.
  • Tilsett JBKM og mandelmelet å kjør til massen er helt avkjølt.
  • Tilsett så eggene å kjør et par minutter til.
  • – OBS! det er viktig å ha maskin til dette for best resultat!
  • Ordne små “derter” med en skje med litt mellomrom på bakepapiret, jeg har laget disse 4 ganger nå før jeg publiserte oppskriften for å teste både steking med vaniljekrem oppå som et wienerbrød, store og i kranseform. Det beste resultatet ble når jeg ordnet små, for de blir lett bløte inni.
  • Stek i omtrent 30 minutter før du skrur ned varmen litt å steker de til de er gyldne, blåst opp, men ikke brune.

 

 

 

Dette er en type bakst som er fantastisk med søtt fyll inni, så del de

i 2 når de er avkjølte,fyll med f.eks. vaniljekrem, syltetøy

og krem eller kun pisket krem med søtning i.

Vannbakkels alene smaker omtrent ingenting.

 

Skal du lage wienerbrød må du ha på vaniljekremen når de er ferdigstekte for best resultat,

bruk eventuelt en liten brenner som f.eks. til Creme Brûle for en litt stekt vaniljekrem.

TIPS! Melis av tagatesse og eggehvite er kjempegodt oppå!

Varm eggehvite med tagatesse i et vannbad, rør om av og til, det er en litt langvarig prosess, men langt bedre enn sukrinmelis!

Mengde bestemmer du selv.

 

 

Du kan erstatte romdråper med mer vanilje i vaniljekremen

Oppskrift på vaniljekrem finner du her :Oppskrift romkrem

5 kommentarer
    1. Dette så veldig godt ut! Gleder meg til å prøve 😍
      Liker også veldig godt den nye måten du skriver oppskriften på.

    2. Se der! Blir så utrolig glad når jeg ser du legger ut oppskrifter igjen! Hipp hipp! Denne skal absolutt prøves, passer perfekt til 17.mai tenker jeg meg 😁😁

    3. Hei hei. Takk for gode oppskrifter ❤️ er det mulig å bruke annen søtning i vannbakkelsene? Jeg har ikke xhantan gum

    4. Hei, ang melisglasuren – hvor mye melis pr eggehvite (altså, hvor tykk skal massen være), og hvor høy varme på plata til vannbadet? Må jo prøve på denne, for sukrinmelis er IKKE godt! Så takk for tips🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg